Orzechy poprawią nastrój w smutne, jesienne dni

RedakcjaZaktualizowano 
warto sięgnąć po orzechy
warto sięgnąć po orzechy sxc.hu
- Ponieważ jest szaroburo za oknem, zadbajmy, by było kolorowo na talerzu - zachęca dietetyk Joanna Scheffs z Poradni "Mój Dietetyk" w Bydgoszczy.

- Jaka jest dieta najlepsza na jesień?
- Przede wszystkim powinna wzmocnić naszą odporność, rozgrzać organizm, dodać energii. Ma też poprawić nastrój oraz dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

- Czyli regularne odżywanie to podstawa?
- Organizm potrzebuje stałych dawek energii. Głód szybko go osłabia, a wtedy ochrona przed wirusami i bakteriami jest gorsza. Pięciu lekkich posiłków nie zastąpią 2-3 bardzo obfite. Jest jeszcze inna kwestia: pozyskiwana z pożywienia witamina C, która ma duży wpływ na odporność, jest bardzo nietrwała. Dlatego też musimy często uzupełniać jej dawki. Najlepiej nie wychodzić z domu bez wypicia albo zjedzenia czegoś ciepłego. Może to być na przykład: musli z mlekiem, owsianka z suszonymi owocami i orzechami czy kolorowa kanapka i mleko z miodem. Bez takiej dawki energii organizm będzie osłabiony, ospały i zziębnięty.

Przeczytaj także: Nakarm plemnika witaminami
- Co powinniśmy jeść jesienią?
- Ponieważ jest szaroburo za oknem, więc zadbajmy o to, by było kolorowo na talerzu! To nie jest wcale takie trudne, jak się nam wydaje. Do kanapek z ciemnego chleba włóżmy liść sałaty, pokrojone rzodkiewki, ogórki czy paprykę. Dania posypujmy zieleniną, na przykład natką pietruszki, szczypiorkiem czy koperkiem. Do kefiru dodajmy owoce i zróbmy koktajl. Z marchewki, buraków, selera czy jabłek przygotujmy świeże soki. Gotujmy warzywne zupy, które dodatkowo nas rozgrzeją. Sięgajmy po kiszonki, będące dobrym źródłem witaminy C.
Pamiętajmy też o białku, które wpływa na produkcję ciepła w organizmie. Źródłem białka są między innymi: chude mięso, ryby, jajka, produkty mleczne, rośliny strączkowe. Mięso i produkty mleczne są również źródłem tryptofanu potrzebnego do produkcji serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Jesienią spożywajmy też jak najwięcej produktów mlecznych fermentowanych, mianowicie: jogurtów, maślanek, kefirów bez dodatku cukru. Zawierają bakterie probiotyczne, które zasiedlając przewód pokarmowy, chronią przed bakteriami chorobotwórczymi. Ich korzystne oddziaływanie na układ pokarmowy przekłada się na wzmocnienie ogólnej odporności.

- A tłuszcze?
- Wybierajmy tylko te zdrowe. W okresie jesiennym warto zadbać o odpowiednią podaż wielonienasyconych kwasów omega-3. Mają działanie przeciwzapalne i zwiększają odporność organizmu. Ponadto zapobiegają depresji. Ich dobrym źródłem są: ryby morskie (śledź, sardynki, szproty, łosoś, makrela i tuńczyk), olej lniany oraz orzechy.

- Dlaczego jesienią powinniśmy jeść jak najwięcej orzechów, nasion słonecznika, migdałów i pestek dyni?
- Bo nie tylko dodają energii w pochmurne dni, ale również poprawią nasz nastrój. A wszystko dzięki zawartym w nich witaminom z grupy B oraz minerałom, takim jak: cynk, magnez czy potas.

- Gdy tylko za oknem zrobi się chłodniej, mamy większą ochotę na słodycze. Możemy sobie teraz pofolgować?
- Musimy uważać, ponieważ łakocie spożywane w nadmiarze sprzyjają rozwojowi chorobotwórczych drobnoustrojów. Zamiast dodawać energii, jeszcze bardziej nas osłabiają. Dużo lepsze i zdrowsze są węglowodany złożone, np. z pełnoziarnistego chleba, płatków, makaronów, kasz. Energia jest z nich uwalniana stopniowo, organizm dłużej czerpie z niej korzyści.
- Jeśli jednak nie jesteśmy sobie w stanie odmówić czegoś słodkiego...
- To zjedzmy suszone owoce czy kostkę gorzkiej czekolady.

- Czy są produkty, których szczególnie jesienią powinniśmy się wystrzegać?
- Radzę ograniczyć picie kawy. Nadmiar kofeiny zaburza wchłanianie wielu składników odżywczych, między innymi: wapnia, żelaza i magnezu. Poza tym hamuje działanie układu odpornościowego do walki z chorobą. Lepiej częściej sięgać po wodę, na przykład z dodatkiem cytryny, imbiru; herbatę zieloną, herbaty ziołowe i owocowe czy świeże soki.

- Jesienią wielu z nas profilaktycznie, by uchronić się przed przeziębieniem, do potraw dodaje więcej czosnku. Czy rzeczywiście przyprawy pomogą nam w walce z chorobami?
- Spożywanie gorących i pikantnych potraw powoduje łzawienie oczu i oczyszczanie nosa, a tym samym ułatwia oddychanie. Czosnek, cebula i koper włoski są naturalną alternatywą leków zmniejszających przekrwienie śluzówki nosa. Zatem gorąca zupa z pieprzem i chili, dania z dodatkiem surowej cebuli i czosnku, surówki z koprem włoskim oraz sok z cebuli, miodu i soku cytrynowego i herbatka imbirowa są naturalnymi lekarstwami na katar.

Czytaj e-wydanie »

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3