https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ostra walka na torach niszczy Pesę i Newag. Firmy czeka sprzedaż lub upadłość?

Agnieszka Domka-Rybka
Wizualizacja Pesa
Prezes Pesy: - Trwająca od lat wojna cenowa i rywalizacja firm jest wyniszczająca. Istnieje ryzyko, że czeka je sprzedaż lub upadłość.

Bydgoska Pesa i nowosądecki Newag, czyli polscy liderzy w produkcji taboru, od lat prowadzą ostrą walkę.

Doniesienie do CBA

Pisaliśmy już m.in., jak do CBA wpłynęło zawiadomienie o wątpliwościach dotyczących aneksu umowy Pesy z Intercity dotyczącego wydłużenia terminu dostaw 20 pociągów Dart.

Miał je złożyć właśnie Newag, konkurent Pesy, który w tym czasie (jesień ub.r.) w konsorcjum ze Stadlerem produkował, także dla Intercity, 20 pociągów Flirtów. Co ciekawe, również Flirty nie zostały dostarczone w pierwszym terminie. W ostatnim czasie też dużo się dzieje.

Najpierw Newag wygrał z Pesą przetarg na wyprodukowanie 17 pociągów dla Zachodniopomorskiego. To największe w Polsce zamówienie na tabor kolejowy w tym roku. Jak informował rynek-kolejowy.pl, pokonał bydgoską firmę zaledwie o 0,49 punktu. Pesa odwołała się od tego przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej, ale 25 sierpnia swoje podanie wycofała. Do Zachodniopomorskiego pojadą więc nowosądeckie Impulsy.

Bitwa o panowanie na torach. Nagonka na Pesę?

Sytuacja powtórzyła się w przypadku przetargu Kolei Śląskich na dostawę 13 pociągów. Tym razem sukces odniosła Pesa. Wynik przetargu do KIO zaskarżył z kolei Newag. - 29 sierpnia wycofał odwołanie, co oznacza, że podpiszemy umowę z Pesą - powiedziała Magdalena Iwańska z biura prasowego Kolei Śląskich.

Pasażerów na Śląsku będą woził Elfy 2 (jak na wizualizacji wyżej) wyprodukowane przez Pesę. Pesa i Newag, prowadząc od lat wojnę cenową, ryzykują upadkiem obu firm.

Ponadto, choć „Pomorska” nie ma takich informacji od pracowników Newagu, to od zatrudnionych w Pesie słyszymy m.in., że atmosfera w zakładzie pogorszyła się, jest bardzo nerwowa. Niektórzy zarabiają mniej, inni zwyczajnie odchodzą z firmy.

Kto chciał kupić Pesę?

Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy, uważa, że trwająca od lat cenowa wojna i rywalizacja obu polskich firm na krajowym rynku jest dla nich wyniszczająca: - Coraz niższe marże, zdecydowanie odbiegające od rynków zachodniej Europy to coraz mniejsze przychody i pieniądze na rozwój. W przeszłości odbywały się rozmowy o możliwej fuzji lub przejęciu Newagu przez Pesę. Strony nie doszły do porozumienia.

Newag wycofał odwołanie do przetargu, który wygrała Pesa. Dotyczył dostawy 13 Elfów

Zaboklicki jako główną przeszkodę wskazuje różnice w podejściu do biznesu: - Zbigniew Jakubas [właściciel Newagu - red.] to przede wszystkim inwestor, skupiony na giełdzie, kursach akcji i zyskach, a my to bardziej przedsiębiorcy, których interesuje długofalowe budowanie kompetencji i rozwój. Jest ryzyko, że firmy może czekać sprzedaż lub upadłość.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Pesa miała już propozycje od zagranicznych inwestorów, które chciały ją kupić. Tymczasem Zbigniew Jakubas w ostatnich dwóch latach sprzedał większość akcji Newagu, choć wciąż pozostaje największym udziałowcem (35 proc.). Bydgoska firma ma większe obroty, w zeszłym roku sięgnęły 3,4 mld zł, a Newagu - 1,1 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kolejarz

Pierwszy raz czytam użalanie się Prezesa dużej firmy na fakt istnienia wolnego rynku. Czyżby Pesa tęskniła za monopolem? Po to istnieje wolny rynek, by działały mechanizmy na które Pan Panie Prezesie narzeka. Przetrwa ten kto produkuje bardziej innowacyjnie i taniej. Jest gdzieś realna granica taniości i jest też granica bylejakości, która się nie sprzeda.

B
Bartek

Pesa powinna się Połączyć się ze Żninem-Pałuki i dać dotacje na kolej do Żnina,żeby odbudowali kolej Pasażerską przez Żnin i Szubin i Damasławek i Wągrowiec i Jaroszewo i Sobiejuchy i  Kowalewo-bo kolej jest Potrzebna Ludzią dojedzających  do Pracy do Szkoły i na imprezy kulturalne i wycieczki klasowe i wycieczki Wakacyjne.Musimy dbać o Narodową Historię Kolei w Żninie to ona tworzy naszą tożsamość dla Potomnych i pokoleń i warto   i trzeba odbudować potrzebną kolej Pasażerską do Żnina i warto iwestować w Kolej Pasażerską w Żninie.Kolej musi być traktowana  jako dobro narodowe i musi służyć społeczeństwu  w Żninie na Naszych Przepięknych Pałukach Żnin i tam gdzie kolej,Kolej to Przyszłość Turystów i pasażerów.CHCEMY ŻEBY WRÓCIŁY TE PIĘKNE CZASY ODBUDOWY KOLEI PASAŻERSKIEJ W ŻNINIE-CHCEMY ŻEBY KOLEJ JEDZIŁA TAK JAK DAWNIEJ JAK ZA STARYCH DOBRYCH CZASÓW i ŻEBY ATRAKCJA TURYSTYCZNA JEDZIŁY PAROWOZY ZE STARYMI DREWNIANYMI WAGONAMI I ŻEBY BYŁO TŁUM TURYSTÓW I PASAŻERÓW NA NASZYCH PRZEPIĘKNYCH PAŁUKACH W ŻNINIE I ŻEBY BYŁA PARADA PAROWOZÓW W ŻNINIE DUŻYCH POCIĄGÓW PAROWOZÓW KOLEI PASAŻERSKIEJ W ŻNINIE NA NASZYCH PRZEPIĘKNYCH PAŁUKACH.    PRZEZ PASJE DO HISTORII KOLEI PASAŻERSKIEJ W ŻNINIE,RATUJMY NASZĄ PIĘKNĄ KOLEJ PASAŻERSKĄ W ŻNINIE- PAŁUKI I ŻEBY JĄ ODBUDOWALI NASZĄ PIĘKNĄ KOLEJ PASAŻERSKĄ W ŻNINIE.MOŻNA ZROBIĆ  W ŻNINIE NA PAŁUKACH NA KOLEI PASAŻERSKIEJ W ŻNINIE ZLOT DREZYN PO TORACH KTÓRE NIEDŁUGO MAMY TAKĄ NADZIEJE ŻE ODBUDUJĄ KOLEJ PASAŻERSKĄ W ŻNINIE I PĘDZIE TŁUM TURYSTÓW I PASAŻERÓW W ŻNINIE NA NASZYCH PRZEPIĘKNYCH Paukach-ŻNIN.POwienia z PRzepiknych Paluk Znin. Pauczanin  Znin

M
METROPOLIABYDGOSZCZ

torun to miatseczko z 10%bezrobociem i bydgoszcz ma je gdzies,wiec janie wez sie za prace to bedziecie miec biedaki nizsze bezrobocie..

m
marcin

to nie jest nowosc na polskim rynku ze wszyscy sprzedaja na granicy oplacalnosci , prosze popatrzec na branze budowlana gdzie producenci hurtownie materialow bija sie o grosze , a tu prezes placze ze ma niska marze , ale ma w budowlance czesto marze sa ujemne bo duzy musi oddac czesc bonusu by cos sprzedac .

W
Waldi

 Panie Jan2 słoneczko Ci zaszkodziło?

J
Jan2

Biedna BMR.

Wszyscy i wszędzie przeszkadzają jej w rozwoju.

 

Mniej kłótni i zwad, więcej pracy, może dorównacie Toruniowi w przychodach z CIT i PIT!!!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska