Oto, co myślą niektórzy klienci o kasach samoobsługowych w sklepach. Soczyste epitety!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
W sklepach przybywa kas samoobsługowych. Klienci: - Małe zakupy można tak robić, ale duże to koszmar!"
W sklepach przybywa kas samoobsługowych. Klienci: - Małe zakupy można tak robić, ale duże to koszmar!" Archiwum/pomorska.pl
Udostępnij:
Rzucane pod nosem soczyste przekleństwa - oj, dzieje się w strefach samoobsługowych sklepów! Klienci często nie wiedzą co robić dalej i czekają na pomoc lub na zatwierdzenie towaru. Mamy coraz więcej sygnałów, że samodzielne kasowanie to udręka.

- Myślałem, że wyjdę z siebie, gdy zapłaciłem samoobsługowo za zakupy, a nie mogłem przejść przez bramkę, bo nie chciała się otworzyć - tak wspomina swoją historię z dyskontu pan Piotr z Torunia. - Był wieczór i nikogo z obsługi nie było w pobliżu. Także obok w kasach ani żywej duszy! Zaczynałem już wyć z rozpaczy, ale - po dłuższej chwili - zjawiła się pani, która nareszcie mnie uwolniła.

Pan Piotr opowiada, że wiele razy słyszał w strefie kas samoobsługowych rzucane przez klientów pod nosem soczyste przekleństwa: - Zaś puszczanie przez megafon co kilka sekund tego samego komunikatu, żeby korzystali z takich kas, to wyjątkowo złośliwa propozycja i zwykła nachalność!

Temat budzi duże emocje, m.in. u naszych Czytelników. Wśród wielu głosów prezentujemy jeszcze dwa, które oddają, jak wygląda sytuacja po wprowadzeniu kas samoobsługowych.

"Płacę, nie chcę być piątym kołem u wozu"

- Chodzę raz w tygodniu na duże zakupy do Lidla, mam wtedy kosz wypakowany po brzegi. Natrętnie przez megafon zapraszają mnie do kas samoobsługowych, a te z kasjerkami są zamknięte i... raz się skusiłam - wspomina pani Beata z Osielska pod Bydgoszczą. - Kasa co chwilę zawieszała się, musiałam więc czekać aż ktoś podejdzie. W końcu nie wytrzymałam, spakowałam wszystko znów do kosza i zażyczyłam sobie otwarcie kasy z człowiekiem. Za każdym razem muszę się prosić o otwarcie takiej kasy. Jak mam małe zakupy, nie robię problemu, korzystam z samoobsługi, ale gdy ich ich pełno? Koszmar! Przede wszystkim nie mieszczą się wtedy na tym wyznaczonym miejscu przy kasie. Zostawiam w Lidlu niemałe pieniądze i jako klient chcę czuć się komfortowo, a nie jak piąte koło u wozu, robiące problemy.

Podobne sytuacje zdarzają się również m.in. w Biedronce: - Żal mi kasjerek, które mają na zmianie najbliżej do kasy samoobsługowej i muszą co kilka minut wstawać komuś pomagać, chyba firma sadza tam za karę! W sklepie na moim osiedlu, przy ulicy Żwirki i Wigury w Bydgoszczy, widzę, że pracownik często musi coś zatwierdzać przy samoobsługach, albo przyjść komuś z pomocą - mówi pani Barbara z Bydgoszczy. - Zostawia wtedy klientów przy kasie tradycyjnej, zaś ci, czemu trudno się dziwić, w końcu również się denerwują. Dodam, że często czynne są jedna, góra dwie kasy z kasjerkami, więc gdy jedna z nich wciąż wychodzi, można sobie wyobrazić, jaka panuje atmosfera. Zresztą, miny kasjerek mówią wszystko.... Komu te kasy były potrzebne?

Sieci o samoobsłudze. Same plusy

Związkowcy ze Stokrotki twierdzą, że w ostatnich latach załogi sklepów zmniejszyły się, a przybyło nowych obowiązków. "Wprowadzanie kas samoobsługowych idzie w parze z cięciem etatów. Jeden pracownik wykonuje w trakcie zmiany zadania, które wcześniej należały do dwóch lub trzech osób. Pracownicy są coraz bardziej zmęczeni" - informuje KZ NSZZ "Solidarność" w Stokrotce.

Tymczasem sieci handlowe są bardzo zadowolone z kas samoobsługowych i będzie ich tylko przebywać. Nie widzą tutaj żadnych problemów ani w przypadku klientów, ani pracowników, a tylko same plusy.

- Obecnie w ponad 600 naszych sklepach działa ok. 3 700 kas samoobsługowych. Docelowo planujemy wyposażyć w nie większość - wyjaśnia Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. - Takie kasy sprawdzają się bardzo dobrze, zwłaszcza przy średnich i małych zakupach. Pracownicy również je cenią, ponieważ mają więcej czasu, aby zająć się innymi czynnościami w sklepie. W strefie kas samoobsługowych zawsze jest jednak ktoś obecny - dedykowany wyłącznie tej strefie klientów w samodzielnym kasowaniu zakupów. Wprowadziliśmy wiele usprawnień w kasach samoobsługowych, jak m.in. zadbaliśmy o intuicyjne ułożenie produktów na ekranie w kategorii owoców i warzyw czy pieczywa.

- Posiadamy 9375 takich urządzeń w ponad 2522 lokalizacjach w całym kraju i stale wprowadzamy je w następnych sklepach - odpowiada Anna Magdalena-Nowakowska, menedżer ds. projektów operacyjnych w Biedronce. - Już ponad trzy czwarte naszych sklepów posiada je na wyposażeniu, a klienci chętnie z nich korzystają. Kasy samoobsługowe to rozwiązanie szczególnie komfortowe dla klientów z mniejszymi zakupami, którym może zależeć na czasie. Jednocześnie to także wydatne wsparcie codziennej pracy kasjerów. Pozwalają na komunikację z kupującymi zarówno dźwiękową oraz tekstową w języku polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim oraz ukraińskim.

Natomiast w Auchan wszystkie sklepy są już wyposażone w kasy do samodzielnej obsługi klienta. Dostrzegają jednak, jak wciąż ważne są również tradycyjne.

- Połączenie kas tradycyjnych i samoobsługowych to sposób na budowanie nowych relacji i doświadczeń zakupowych. Każdy klient może wybrać, co mu odpowiada, w zależności od dostępnego czasu i koszyka - tłumaczą w biurze prasowym Auchan. - Kasy tradycyjne są ważne z punktu widzenia bezpośredniego kontaktu i budowania relacji z klientem. Lubią je osoby, które lubią np. porozmawiać z kasjerem. Automatyczne umożliwią szybsze płatności, są dobrym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na czasie. Pozwalają na zachowanie większej swobody w płatnościach, można je obsługiwać w języku angielskim, są dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych na wózkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie