Poznajmy bliżej Japonię

(k)
Kult krawędzi - krawędź kultu, to wystawa prezentująca fotografie dwóch znakomitych polskich artystów, którzy dzięki indywidualnym, jak i wspólnym doświadczeniom, chcą zapoznać polskiego widza z niektórymi kanonami tradycji Dalekiego Wschodu.

Obaj artyści odwiedzając Japonię zarejestrowali w swych pracach esencję specyfiki kraju Kwitnącej Wiśni.
Prace Jerzego Olka charakteryzują się oszczędną narracją, wręcz ascetyzmem i niedopowiedzeniem. Są to cechy, które przede wszystkim odnoszą się do estetycznych zwyczajów japońskiej kultury zen.
Podobna "czystość" cechuje prace Witolda Węgrzyna, którego fotografie to również wspomnienia sytuacji i odwiedzanych miejsc.
Tytuł wystawy odnosi się do krawędzi, czyli czegoś, co łączy i co rozdziela, co stwarza wrażenie bycia "pomiędzy". Tylko, że w kulturze Dalekiego Wschodu to pojęcie krawędzi jest znacznie bardziej płynne, niż na Zachodzie.
Jak mówi Jerzy Olek: - Na Zachodzie pojęcie "pomiędzy" ma nierzadko wymiar konfrontacji - ostrej i twardej. Na Wschodzie bywa zazwyczaj miękkim stykiem, łagodnym przechodzeniem ze stanu do stanu, ale bez zdecydowanego opuszczania któregokolwiek z nich.
Witold Węgrzyn ujmuje to w jeszcze inny sposób: - Woda i kamień - IN i JO, trwałość i zmienność, wyciszenie i energia, gdzie "mniej" oznacza "więcej".
Wystawa czynna od 5 kwietnia do 4 maja. Kuratorem wystawy jest Bogna Łakomska.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie