Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na jakim etapie są prace przy wariantach przebiegu S5 w obrębie gminy Grudziądz i okolicy? Mamy podsumowanie konsultacji społecznych

(PA)
Podczas konsultacji społecznych w styczniu br. najbardziej aktywni byli mieszkańcy gm. Grudziądz którzy kategorycznie sprzeciwiają się przebiegowi S5 przez miejscowości tego samorządu generujące wyburzenia posesji. Odzwierciedlenie tego dali również w licznych petycjach i ankiecie.
Podczas konsultacji społecznych w styczniu br. najbardziej aktywni byli mieszkańcy gm. Grudziądz którzy kategorycznie sprzeciwiają się przebiegowi S5 przez miejscowości tego samorządu generujące wyburzenia posesji. Odzwierciedlenie tego dali również w licznych petycjach i ankiecie. Piotr Bilski
- Obecnie projektant zgodnie z harmonogramem kontynuuje prace nad raportem o oddziaływaniu na środowisko - informuje Julian Drob rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy.

Są to nadal prace w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, która umożliwi złożenie wniosku o decyzję środowiskową. Jak dodaje Julian Drob, złożenie wspomnianego wniosku planowane jest w przyszłym roku. Na chwilę obecną nie został wybrany preferowany wariant.

- Kontynuujemy też dialog z samorządami - podkreśla Julian Drob.

Niespełna miesiąc temu zostało wysłane pismo do samorządowców z Kujawsko - Pomorskiego z terenów przez które są proponowane poszczególne warianty przebiegu S5. Zostały w nim podsumowane m.in. wyniki ankiet z konsultacji społecznych przeprowadzonych w styczniu br.

Jeśli chodzi o warianty w obszarze powiatu grudziądzkiego, to przypomnijmy najbardziej oprotestowany został wariant tzw. zielony (W2) przebiegający przez gm. Grudziądz i generujący co najmniej kilkadziesiąt wyburzeń zabudowań mieszkalnych m.in. w miejscowościach Biały Bór, Piaski, Pieńki Królewskie, Hanowo. Ten wariant również nie został zaakceptowany przez wójtów z ościennych gmin: Świecia nad Osą i Gruty, przez które również ma on przebiegać. Samorządowcy wypracowali wspólne stanowisko i zaproponowali GDDKiA korektę spornego odcinka, akceptowalną społecznie:

  • od km 8 do km 25 wariant pomarańczowy (W1a) przebiegający w okolicach: Kitnówka, Gołębiewka, Fijewa
  • od km 25 do km 32 wariant fioletowy (W1) przebiegający w okolicy Dębieńca
  • od km 32 do km 40 wariant czerwony (W3) przebiegający w okolicy Wiewiórki, Pilewice z nowym węzłem autostradowym w Sarnowie

Właśnie ten postulat okazał się głównym podczas konsultacji społecznych. Poparto to 900 głosami! Ważne: w piśmie do samorządów, GDDKiA potwierdza że kompilacja taka jest możliwa i będzie brana pod uwagę w analizie wielokryterialnej.

Pozostałe warianty tzw. różowy biegnący m.in. przez Rudę w gm. Grudziądz też nie miał poparcia mieszkańców, a bezsporny był wariant tzw. czerwony, który przebiega przez tereny niezurbanizowane.

Stanowcze "nie" mieszkańców gminy Grudziądz dla wariantu z wyburzeniem ich domów

Mieszkańcy wszystkich 7 gmin ( gm. Grudziądz, Gruta, Świecie nad Osą, Radzyń Chełmiński, Jabłonowo Pomorskiej, Płużnica, Stolno) gdzie proponowane są warianty mieli okazję wypowiedzenia swoich opinii podczas konsultacji społecznych z przedstawicielami GDDKiA oraz projektantami. Złożono też ankiety. Co z nich wynika? M.in.:

  • w opracowaniu ankiet podkreślono, że drugim co do ilości wnioskiem był sprzeciw mieszkańców gminy Grudziądz dla wariantu W2, czyli zielonego ( w sumie ponad 300 głosów).
  • z pozyskanych danych wynika też, że wariant W2, zielony nie jest też wariantem preferowanym na terenie pozostałych gmin

"Potwierdzamy, że złożone wnioski i wynikające z nich preferencje będą miały wpływ na wagę kryterium społecznego w analizie wielokryterialnej" - czytamy w piśmie wysłanym do samorządowców, a podpisanym przez Sebastiana Borowiaka, dyrektora GDDKiA w Bydgoszczy.

Jeśli chodzi o warianty przebiegu S5 przez gminy powiatu grudziądzkiego, to także uwagę zwrócono na wniosek dotyczący modyfikacji wariantu 1A , tzw. pomarańczowego w obszarze Radzynia Chełmińskiego i Gruty przy zaangażowaniu przez samorządy różnych grup mieszkańców dla rozbieżnych modyfikacji zmiany przebiegu trasy. W tym zakresie jednak GDDKiA nie otrzymała wspólnego stanowiska samorządów, dlatego w tym obszarze możliwe są jeszcze modyfikacje po analizach i pracach projektowych. Nadal są też przekazywane wnioski i petycje z tego obszaru.

GDDKiA: "Możliwe jeszcze korekty przebiegów"

Jak zauważa dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, przez urzędnikami jeszcze około roku prac przygotowawczych przed planowanym złożeniem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Czytamy dalej: "W tym czasie nastąpią korekty i uszczegółowienia rozwiązań wynikające z etapu spotkań informacyjnych, w zakresie którym mogą jeszcze w terenie pracować specjaliści od środowiska i badania warunków gruntowo-wodnych".

Zgodnie z informacją podaną na spotkaniu informacyjnym w styczniu br. , wariant preferowany przebiegu S5 mamy poznać w pierwszym kwartale 2024 roku. Do sprawy będziemy wracali.

W wypełnionej po brzegi sali gimnastycznej szkoły w Sztynwagu w gminie Grudziądz z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mieszkańcy rozmawiali o przebiegu planowanej drogi ekspresowej S5

Burzliwe spotkanie mieszkańców w sprawie trasy S5 pod Grudzi...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Laboratorium silniki hybrydowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska