MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Toruń będzie miał nową sieć tramwajową za pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego

Wojciech Giedrys
Na budowę nowej sieci oruń otrzyma 10 mln euro
Na budowę nowej sieci oruń otrzyma 10 mln euro
Eksperci z WYG International przeanalizowali siedem wariantów nowej trasy tramwajowej na Bielany. Wybrali trzy równorzędne rozwiązania, z których miasto wybierze ostateczne.

Budowa linii tramwajowej do miasteczka uniwersyteckiego to jedno z zadań projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu". WYG International przygotował dla magistratu wstępne studium wykonalności oraz analizę opcji dla przedsięwzięcia. - Eksperci zweryfikowali siedem wariantów dla tej trasy - mówi Andrzej Szefler, zastępca szefa wydziału gospodarki komunalnej magistratu. - Spośród nich wybrali trzy równorzędne opcje.

Pierwsza z nich zakłada, że wozy MZK pojadą od skrzyżowania ul. Broniewskiego z Sienkiewicza - ul. Sienkiewicza, Ga-garina, Szosą Okrężną do pętli Bielany. Wariant został oszacowany na 39 mln zł. Milion zł mniej ma kosztować budowa linii biegnącej podobną trasą, która dodatkowo biegłaby równolegle do ul. Krzemienieckiej, czyli za rektoratem UMK (od strony zachodniej). Umożliwi to dojazd m.in. do Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UMK. Według ekspertów najtańszym rozwiązaniem jest trasa biegnąca ul. Reja. Miasto musiałby za nią zapłacić ok. 32 mln zł.

Firma sprawdziła też, w jaki sposób połączyć torowiska "jedynki" i "dwójki", aby w przyszłości przyspieszyć przejazd między wschodnimi a zachodnimi osiedlami Torunia.

Eksperci wskazali cztery warianty: al. Solidarności, al. Jana Pawła II, ul. Przy Kaszowniku i Waryńskiego, a także ul. Dąbrowskiego i Piastowską. Postawili to pierwszą z opcji. Według nich to rozwiązanie zapewni największą liczbę pasażerów. Umożliwi bezpośredni dojazd do planowanej sali koncertowej.

W przyszłym tygodniu zbierze się zespół urzędników z magistratu zajmujących się tym projektem. Być może wtedy wskażą ostateczny wariant, który posłuży do opracowania dokumentacji technicznej. - Musimy przeanalizować, jak w przypadku każdego z wariantów wygląda sprawa pozyskania gruntów od UMK - mówi Szefler.

Budowa nowej trasy tramwajowej może ruszyć w 2010 r. Projekt będzie finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego, z którego miasto otrzyma 10 mln euro.

Drugie tyle wyłoży z budżetu. W ramach projektu powstanie systemu informacji przystankowej dla pasażerów oraz sygnalizacji świetlnej z pierwszeństwem dla tramwajów. Ok. 7 mln zł wydamy też na modernizację 18 wagonów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska