MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tuchola. Turystyka może być biznesem. We wtorek konferencja

Ramona Wieczorek [email protected] tel. 52 396 69 32
Z prawej Wojciech Weyna
Z prawej Wojciech Weyna Fot. Daniel Frymark
Jak zachęcić turystów, żeby przyjechali w Bory Tucholskie i zostali tu na dłużej? I jak mogą zarobić na tym miejscowi? O tym we wtorek będą dyskutować uczestnicy konferencji i warsztatów. Mile widziani szefowie firm i członkowie stowarzyszeń. - Ci, którzy w to wejdą, zyskają - mówi starosta. Wstęp wolny!

Program konferencji:

Program konferencji:

10.00 rejestracja uczestników
10.30 otwarcie; Turystyka kluczowym elementem rozwoju lokalnego - Piotr Mówiński
10.45 współpraca kluczem do sukcesu na przykładzie Nidy; Korzyści dla różnych grup; Włączanie wykluczonych - instytucje rynku pracy potencjalnym wsparciem rozwoju turystyki - Krzysztof Margol
12.15 przerwa na kawę
12.30 Tworzenie zintegrowanego produktu turystycznego; Premia za innowację: tworzenie klastra; Potencjalne trudności i sposoby ich pokonywania - Krzysztof Margol
13.40 Możliwość wsparcia działań przez organizacje do tego powołane, oferta Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych "Tłok" - Ewa Kwiesielewicz
13.55 Podsumowanie i zamknięcie części teoretycznej
14.00 Poczęstunek i nieformalna dyskusja - sala wykładowa starostwa
14.45-17.30 warsztaty

Konferencja organizowana przez starostę nosi tytuł "Bory Tucholskie: zrównoważony rozwój poprzez tworzenie zintegrowanych produktów turystycznych". Tajemnicza nazwa kryje proste założenie: stwórzmy wspólny produkt, atrakcyjnie go zapakujmy i podsuńmy przyjezdnym.

- Do zaoferowania mamy wiele atrakcji, jednak na razie turysta musi sam organizować sobie pobyt: poszukiwać na własną rękę atrakcji, noclegów i planować czas - mówi Wojciech Weyna, szef Stowarzyszenia Miłośników Piły nad Brdą "Buko". - Trzeba zaproponować cały pakiet, np. zwiedzanie akweduktu, kajaki, konie i paintball.

Bory w zgrabnym pakunku

Robocza nazwa produktu to "Klaster turystyczny Bory Tucholskie". Już dwa tygodnie temu o pomyśle rozmawiali działacze lokalni. We wtorek będzie mowa o tym, jak w praktyce mogą współpracować przedsiębiorcy, stowarzyszenia i samorządy, by każdy na tym zyskał. - Turystykę musimy traktować jako dziedzinę gospodarki i tak opakować Bory Tucholskie, żeby były atrakcyjnym produktem - tłumaczy starosta Piotr Mówiński.

Celem jest zwiększenie sprzedaży istniejących ofert - np. noclegów, spływów kajakowych, kuchni lokalnej, organizowania spotkań towarzyskich czy konferencji - łączenie ich w pakiety i tworzenie nowych, kompleksowych usług w myśl zasady, że duży może więcej. Zwłaszcza jeśli dobrze się zareklamuje. - A więc nie konkurencja, ale współpraca. Ci, którzy w to wejdą, zyskają - mówi z przekonaniem starosta.

Podobne pomysły sprawdziły się już chociażby na Mazurach. Opowie o tym Krzysztof Margol, prezes Fundacji Nida, który ma wieloletnie doświadczenie w tej dziedzinie i poprowadzi konferencję.

Pieniądze z Unii i nowe miejsca pracy

Nasi lokalni działacze nie kryją, że liczą na stworzenie grupy, która będzie mogła startować po fundusze unijne. Stawka jest warta gry, bo można dostać kilka milionów złotych, a Unia daje sto procent sumy. - Szansą dla regionu jest możliwość dofinansowania innowacyjnych klastrów z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Warunkiem jednak jest współpraca wielu podmiotów z różnych sektorów - wyjaśnia Weyna. - Chodzi o to, by stowarzyszenia nie tylko sięgały po granty, ale też potrafiły same zarobić na swoje cele statutowe. Bo fundusze unijne przecież kiedyś się skończą.

Starosta kibicuje pomysłowi, bo wiąże z nim nadzieje na nowe miejsca pracy. - Trzeba znaleźć inną perspektywę niż przemysł, który w Borach nie ma wielkich szans. Coś, co da ludziom możliwość utrzymania się - mówi.
Osoby oraz instytucje zainteresowane współpracą albo sprzedażą własnych produktów w szerszej ofercie będą mile widziane na spotkaniu. Nie trzeba wcześniej się zapisywać.

Początek konferencji we wtorek o 10.00 w sali multimedialnej starostwa. Od 14.45 warsztaty, na których będzie można w praktyce nauczyć się tworzenia produktów opartych na współpracy. Forma warsztatowa pozwoli na pracę w grupach oraz stworzenie przykładowych zintegrowanych produktów. Powstaną też wstępne szkice pomysłów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska