Tyle kalorii mają te popularne dania. Tak obliczysz dzienne spożycie energii

OPRAC.:
Dariusz Nawrocki
Dariusz Nawrocki
Chcesz wiedzieć, ile kilokalorii mają popularne dania, produkty i napoje, zajrzyj do naszej galerii >>>>>
Chcesz wiedzieć, ile kilokalorii mają popularne dania, produkty i napoje, zajrzyj do naszej galerii >>>>>Pixabay/ zdjęcie ilustracyjne
Chcesz długo i zdrowo żyć? Uważaj na to, co i ile jesz. Dobrze wiedzieć, ile kalorii mają twoje ulubione dania, produkty czy napoje. Jeśli tę wiedzę odpowiednio wprowadzisz w życie, przestaniesz tyć lub zaczniesz chudnąć. W artykule podpowiadamy też, jak obliczyć dzienne spożycie energii oraz co zrobić, by schudnąć.

Ile kilokalorii mają twoje ulubione dania, produkty i napoje? Sprawdź!

- Każdy oddech, uderzenie naszego serca, produkcja hormonów, ruch gałek ocznych, każdy wykonany krok czy kolejne powtórzenie przysiadu na siłowni wymaga zainwestowania od ciała energii w postaci kilokalorii - podkreśla Dobry Dietetyk Laura Mętel.

Energię tę dostarczamy wraz z pożywieniem. Różne potrawy i napoje dostarczają różne ilości energii. Informacje te można znaleźć na etykietach żywności, gdy są obecne. Energia jest mierzona w jednostkach kilokalorii (kcal) lub kilodżuli (kJ).

Przykład? Jeśli na obiad zjemy rosół, małego schabowego, porcję surówek i frytek - dostarczymy naszemu organizmowi 1050 kcal. Średnia pizza z Pizza Hut może mieć od 1310 do 2231 kcal. Popularna Giuseppe z pieczarkami ma 973 kcal, a włoska na cienkim cieście z małą ilością dodatków - około 1000 kcal.

Chcesz wiedzieć, ile kilokalorii mają inne popularne dania, produkty i napoje, zajrzyj do naszej galerii:

Dlaczego liczenie kilokalorii jest tak ważne?

- Warto znać swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Świadomość tego, ile kalorii powinno znaleźć się w zdrowym jadłospisie, pomaga w rozsądny sposób zaplanować swoją dietę. Ich niedobór sprawia, że czujemy się osłabieni, a nadmiar może prowadzić do otyłości - mówi Laura Mętel.

Podkreśla, że każdy z nas ma indywidualne dzienne zapotrzebowanie energetyczne, zwane również zapotrzebowaniem kalorycznym. Składa się na nie wiele czynników, między innymi

  • wiek,
  • płeć,
  • masa ciała,
  • wzrost
  • oraz poziom aktywności fizycznej.

Aby obliczyć dzienne spożycie energii odpowiadające potrzebom energetycznym, Laura Mętel proponuje wykonać dwa kroki:

  • Obliczamy swój spoczynkowy wskaźnik metabolizmu (PPM)
  • Dostosujemy PPM o dodatkowe zapotrzebowanie na energię w oparciu o poziom aktywności fizycznej (PAL)

Jak obliczyć podstawową przemianę materii (PPM)? Ile kalorii potrzebuje człowiek na podtrzymanie funkcji życiowych?

Korzystamy ze wzoru Harrisa-Benedicta:

  • Dla kobiet: PPM = 655,1 + (9,563 x masa ciała w kg) + (1,85 x wzrost w cm) - (4,676 x wiek)
  • Dla mężczyzn: PPM = 66,5 + (13,75 x masa ciała w kg) + (5,003 x wzrost w cm) - (6,775 x wiek)

- Dla kobiety w wieku 34 lat o wadze 65 kilogramów i wzroście 168 centymetrów, PPM wynosi 1428 kilokalorii. Dla mężczyzny w wieku 35 lat o wadze 84 kilogramów i wzroście 186 centymetrów, mamy PPM 1914 kilokalorii - wylicza Laura Mętel.

Teraz obliczamy CPM, czyli całkowitą przemianę materii, mnożąc PPM przez wskaźnik aktywności: od 1,2 dla osoby prowadzącej siedzący tryb życia, aż do 1,8-2 dla sportowców i osób ciężko pracujących fizycznie. Przeciętnie możemy przyjąć 1,4 dla osoby o umiarkowanej aktywności fizycznej.

I tak kobieta o PPM 1428 kcal i umiarkowanej aktywności potrzebuje dziennie 2000 kcal, a mężczyzna o PPM 1914 kcal i podobnej aktywności fizycznej - 2680 kcal.

- Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne możemy obliczyć w prosty sposób poprzez gotowe kalkulatory. Dodatkowym wsparciem może być konsultacja z dietetykiem. Specjalista dokładnie określi, ile jeść kalorii powinien każdy z nas oraz pomoże w skomponowaniu zdrowego i zbilansowanego menu - podkreśla Laura Mętel.

Jak działa bilans kaloryczny?

- Zjadasz tyle, ile wynosi Całkowita Przemiana Materii z tego dnia, utrzymujesz stałą masę ciała, organizm wykorzystuje energię w całości z pożywienia zamiast sięgać do tkanki tłuszczowej. Jesz mniej, niż spalasz przez cały dzień, jesteś w deficycie kalorycznym, zachodzi spalanie tkanki tłuszczowej, czyli odchudzanie. Jesz więcej, niż spalasz, powstaje nadwyżka kaloryczna, energia niewykorzystana na ruch, funkcje życiowe i ogół aktywności w ciągu całego dnia zostaje odkładana w postaci tkanki tłuszczowej, tyjesz - tłumaczy Laura Mętel.

Podkreśla, że jeśli chcemy schudnąć, musimy zapewnić sobie deficyt kalorii, ale (uwaga!) nie wolno stosować diety o mniejszej wartości kalorii niż podstawowa przemiana materii. Są to diety bardzo restrykcyjne. Często po zakończeniu kuracji odchudzającej kilogramy wracają z powrotem, co jest efektem m. in. spowolnionego metabolizmu (efekt jojo). Pojawiają się niedobory witamin i składników mineralnych, złe samopoczucie.

Prowadząc zdrowy sposób odżywiania, nie musimy w 100 procentach rezygnować z wymienionych w artykule tak zwanych bomb kalorycznych

- Pamiętajmy, że prowadząc zdrowy sposób odżywiania nie musimy w 100 procentach rezygnować z wymienionych w artykule tak zwanych bomb kalorycznych. Warto zawsze pamiętać, że nie tylko kaloryczność się liczy, ale niezwykle istotna będzie jakość produktów. Jeśli raz na jakiś czas zjemy niewielką porcję wysokokalorycznego pożywienia, to nic strasznego się nie stanie. Ważne jednak, aby to były wyjątki, które nie zagoszczą na stałe w naszym menu. Monitorujmy swoją wagę i utrzymujmy ją w prawidłowym zakresie, gdyż jest to jeden z głównych czynników długiego i zdrowego życia - zachęca Laura Mętel.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ustawa o wyrównywaniu szans w przygotowaniu - skrót

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Ilona
Bardzo ważne jest to co jemy oraz pijemy. Ja się staram jeść zdrowo i pić mineralną cisowiankę, no ale zdarzają mi się od tego odstępstwa i sięgam wtedy po coś mniej zdrowego. W końcu wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem ;)
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie