Czytelniczce po kilku dniach użytkowania odpadło oczko z pierścionka. Choć nie ma paragonu, to może złożyć reklamację albo domagać się zwrotu pieniędzy.

Pani Mariola z Bydgoszczy w grudniu kupiła sobie srebrny pierścionek. Nie nacieszyła się nim długo. Bodajże po trzech dniach użytkowania odpadło oczko i ułamała się inna ozdoba. - Chciałabym podejść do salonu i złożyć reklamację. Czego mogę się domagać? Czy mogę prosić o zwrot pieniędzy, bo obawiam się, że pierścionek jest wadliwy? Niestety, gdzieś zapodział mi się rachunek. Najprawdopodobniej go wyrzuciłam. Mam natomiast potwierdzenie z terminala, bo za pierścionek w salonie płaciłam kartą. Czy takie potwierdzenie wystarczy? - pyta Czytelniczka "Pomorskiej".

Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, informuje, że nasza Czytelniczka, choć nie ma paragonu, może złożyć w sklepie reklamację.

- Żaden przepis prawa nie mówi, że dowodem sprzedaży może być tylko paragon lub faktura. Konsument może np. przyprowadzić świadka albo wykazać, że zapłaty dokonał kartą płatniczą. Przedsiębiorcy, którzy mówią albo piszą na paragonach, że są one niezbędne do złożenia reklamacji łamią prawo - zaznacza Luiza Chmielewska.

Niedziele handlowe 2019. Tylko w te dni będzie można zrobić zakupy!

Jeżeli kupiony towar ma wadę, mamy prawo złożyć reklamację, żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona). - Czytelniczka może od razu domagać się zwrotu ceny, ale w przypadku pierwszej reklamacji sprzedawca może jej zaproponować naprawę lub wymianę towaru na inny - podsumowuje Luiza Chmielewska.

W przypadku kłopotów ze sprzedawcą można poprosić o pomoc ekspertów z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy - tel. 52 323 16 10. Porady konsumenckie są udzielane pod numerem tel. 52 323 16 24. Pomoc i porady są bezpłatne.
Za darmo też nam pomogą rzecznicy konsumentów, którzy przyjmują w urzędach miast i w starostwach powiatowych. Można też poprosić o pomoc Federację Konsumentów albo zadzwonić pod numer bezpłatnej infolinii konsumenckiej 800 889 866.


Dni wolne 2019 - kiedy wziąć wolne, żeby było ich jak najwięcej?