Wyniki kampanii cukrowniczej 2021/2022
Zakończona kampania obfitowała w podpisanie umów na uprawę i dostawę buraków cukrowych z 27 294 rolnikami, od których zakupiono ponad 15,2 mln ton buraków. Wyprodukowano ponad 2,3 mln ton cukru, co daje znaczny wzrost w porównaniu do poprzedniego sezonu. Z kolei średni czas trwania kampanii u czterech producentów zrzeszonych w związku to prawie 123 dni – o 6 więcej niż w zeszłym roku.
Wzrosła polaryzacja buraka cukrowego
Także polaryzacja buraka wzrosła o prawie dwa punkty procentowe w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniosła 17,21 procent.
- Od trzech lat obserwowaliśmy w Polsce spadek polaryzacji buraków cukrowych. Wskaźnik ten określa jakość korzeni buraków, im jest on większy, tym większa jest koncentracja cukrów (procent polaryzacji). Na szczęście kampania 2021/2022 przyniosła nam zdecydowany wzrost i surowiec odznaczył się średnio 17,21 proc. zawartością cukru - komentuje Michał Gawryszczak, dyrektor biura Związku Producentów Cukru w Polsce.
Warunki pogodowe nie zawsze korzystne
Początek 2021 roku nie był łaskawy dla plantatorów. Oddziaływanie wody, silne uszkodzenia spowodowane wiatrem, przymrozki – to wszystko miało wpływ na produkcję. Dopiero późniejsze warunki atmosferyczne sprzyjały w większości zbiorom korzeni.
To też może Cię zainteresować
W 2021 wielu plantatorów było zmuszonych do wiosennych przesiewów z powodu żerowania szkodników. Na wielu plantacjach zaobserwowano naloty mszyc, warunki atmosferyczne sprzyjały występowaniu chwościka. Zmniejszyło się za to nasilenie chorób i liści. Aby zapobiec skali rozwoju chwościka, część plantatorów zawczasu zastosowała ochronę fungicydami zgodnie z zaleceniami.
Źródło: inf. prasowa
