Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielone światło dla toruńskiej trasy średnicowej

WG
Wiosną 2014 r. ma być gotowy pierwszy etap średnicówki między Szosą Chełmińską a Grudziądzką.
Wiosną 2014 r. ma być gotowy pierwszy etap średnicówki między Szosą Chełmińską a Grudziądzką. Lech Kamiński
Budowa drugiego etapu średnicówki między Grudziądzką a Wschodnią może ruszyć wiosną. Drogowcy właśnie otrzymali zezwolenie na realizację tego zadania. W najbliższych dniach chcą ogłosić przetarg.

Przygotowania do budowy drugiego etapu trasy średnicowej, która połączy Chełmińskie z Rubinkowem, trwają od kilku lat. To jedno z zadań kluczowych, które nasze miasto zgłosiło do Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. I właśnie w tym przedziale czasowym zamykają się przymiarki do inwestycji.

Teraz wydaje się, że są one już na ostatniej prostej. Wojewoda Ewa Mes wydała Miejskiemu Zarządowi Dróg zezwolenie na realizację zadania. Przypomnijmy: to już kolejne podejście do uzyskania tej decyzji. Pod koniec czerwca wojewoda odmówiła wydania zezwolenia z powodu nieusunięcia w terminie nieprawidłowości w projekcie. Jakich? MZD nie dostarczył na czas służbom wojewody czterech egzemplarzy kompletnej dokumentacji na aktualnych mapach. Drogowcy w lipcu więc złożyli kolejny wniosek.

Czytaj także: Toruńska trasa średnicowa już nabiera kształtu

Przetargi już wkrótce

MZD ma już zielone światło do rozpoczęcia budowy. Pierwszym krokiem będzie ogłoszenie dwóch przetargów: na generalnego wykonawcę i inżyniera projektu, który w imieniu miasta będzie nadzorować całą inwestycję.

- Przetarg zostanie ogłoszony w ciągu najbliższych dni, natomiast pierwsze maszyny na placu budowy pojawia się wiosną przyszłego roku - zapowiada Andrzej Glonek, dyrektor toruńskich drogowców. - Wszystko zależy od zakończenia procedury przetargowej i pogody.

Na czym będzie polegać projekt? Nowa droga powstanie między Grudziądzką a Wschodnią. Łącznie będzie mieć ok. 3 km długości. Na tym etapie zaplanowano budowę jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. W kolejnych latach planowana jest rozbudowa o dodatkową nitkę i docelowego układu, czyli dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę. W planach są także: obustronne chodniki oraz dwukierunkowe ścieżki rowerowe. W ramach inwestycji powstanie także kanalizacja deszczowa, zatoki autobusowe, o-świetlenie i ekrany akustyczne w pobliżu budynków mieszkalnych o wysokości 5-6 m. Największym wyzwaniem będzie zaś budowa estakady nad torami kolejowymi i ul. Skłodowskiej-Curie. Nowe skrzyżowania powstaną na wysokości: ul. Pod Dębową Górą i Dworcową, Chrobrego i Skłodowskiej-Curie. Ruch będzie na nich sterowany za pomocą sygnalizacji świetlnej.

Cała budowa ma potrwać do czerwca 2015 r.

Wystarczy 91 mln zł?

Jeszcze do niedawna ten etap trasy średnicowej był wyceniany na 125,5 mln zł. Wsparcie z RPO ma wynieść 30,3 mln zł, czyli 24,1 proc. kosztów całego projektu. Plan inwestycyjny na 2014 r. zawarty w projekcie przyszłorocznego budżetu miasta zakłada, że budowa pochłonie 91,8 mln zł. W przyszłym roku miasto chce wydać na ten cel ponad 40,7 mln zł.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska