Zobacz wideo: Nowe mandaty od straży miejskiej - mają większe uprawnienia.
Wprowadzany w życie przez Ministerstwo Finansów i podległą mu Krajową Administrację Skarbową nowy system jest – jak zapewnia ten organ rządowy – nowoczesnym rozwiązaniem opartym na technologii pozycjonowania satelitarnego. Do wczoraj zarejestrowało się w nim 567 tys. pojazdów ciężkich (pow. 3,5 ton DMC) i lekkich. Oczywiście najwięcej jest ciężkich – 510 tys.
Nowy system służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych – płatnych odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez skarb państwa (Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad). E-TOLL jest zintegrowany z system SENT oraz rządowymi usługami gov.pl.
Należą się ulgi
Okres przejściowy, gdy można było używać via-TOLL i e-TOLL trwał ostatnie 3 miesiące. Są ulgi podatkowe – 500 zł netto na zakup urządzenia pokładowego i 25 proc. zniżki dla tych, którzy rejestrują się w systemie do końca września.
Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji, powiedział że rezygnując z via-TOLL, można odzyskać pieniądze – kaucję za pobrane urządzenie, czy środki zgromadzone na koncie tego systemu.
Uwaga: Mogą pojawić się utrudnienia!
Magdalena Rzeczkowska dodała, że na początku mogą pojawić się przejściowe utrudnienia, bo wielu przewoźników zostawiło rejestrację w systemie na ostatni moment.
To też może Cię zainteresować
Przewoźnicy zrzeszeni w Forum Transportu Drogowego są sceptyczni i apelują do samego premiera o przedłużenie okresu przejściowego do czasu zapewnienia jego pełnej sprawności. Skarżą się m.in. na poważne problemy z rejestracją, a także na to, że nadal nie można tego dokonać za pomocą kart flotowych. Wskazują, że na etapie wdrażania systemu nie było dialogu z przewoźnikami.
Minister finansów Tadeusz Kościński odpowiedział przewoźnikom, że nie ma możliwości przedłużenia via-TOLL.
Jak skorzystać z nowego systemu
System e-TOLL to przede wszystkim kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisywania umowy, wgląd w historię opłat i zarządzenie kontem oraz możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych.
To też może Cię zainteresować
Wystarczy się zarejestrować, najprościej przez Internetowe Konto Klienta (IKK) i wybrać sposób przekazywania danych do systemu (OBU, ZSL lub aplikacja mobilna) oraz określić sposób płatności za przejazd. Rejestracji można także dokonać osobiście w Miejscach Obsługi Klienta (MOK). Lista otwartych MOK jest dostępna na www.etoll.gov.pl.
Tak przekazuje się dane...
Użytkownicy sami mogą wybrać najwygodniejszy sposób przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu.
Możliwości są trzy… To aplikacja mobilna e-TOLL PL, która jest dostępna do bezpłatnego pobrania w Google Play lub AppStore. Aplikacja jest zintegrowana z systemem SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu), dzięki czemu za jej pośrednictwem możliwe jest jednoczesne przekazywanie danych geolokalizacyjnych na potrzeby poboru opłat drogowych oraz przewozu towarów objętych SENT (czyli towarów wrażliwych, takich jak paliwo, susz tytoniowy, alkohol).
Dane można też przekazywać za pośrednictwem urządzenia pokładowego OBU. Można je nabyć u operatora OBU lub w sieci dystrybucji Ministerstwa Finansów, które skupiło się na miejscach przygranicznych. Niestety tych urządzeń sprzedało się dotąd tylko kilkaset.
Do geolokalizacji służy również system ZSL. Należy tylko sprawdzić, czy ten zainstalowany w pojeździe jest kompatybilny z e-TOLLem. Jeśli tak, konieczne jest poproszenie operatora o uruchomienie usługi. Jeśli urządzenie nie jest zgodne, należy je wymienić.
Przejazd pojazdów lekkich
Użytkownicy pojazdów lekkich (poniżej 3,5 tony) posiadający spersonalizowane urządzenie viaAUTO lub posiadający bezpłatną aplikację e-TOLL PL mogą korzystać z systemu e-TOLL na autostradach A2 Konin-Stryków (99 km) i A4 Wrocław-Sośnica (162,4 km), poruszając się dedykowanymi oznaczonymi pasami ruchu.
