Za mieszkańcami Kowalewa i okolic jest już spotkanie informacyjne w tej sprawie w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury. Przedstawiciele bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (która jest inwestorem) oraz poznańskiego Biura Projektowego Lafrentz mówili o pierwszym etapie przygotowania tego projektu – o Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowym z elementami Koncepcji Programowej oraz materiałami o środowiskowych uwarunkowaniach tej inwestycji.
Mieszkańcy i samorządowcy mogli zapoznać się z rozważanymi wariantami przebiegu tras drogowych oraz zgłaszać swoje opinie i pytania.
- To było spotkanie informacyjne. Oczywiście, zdanie mieszkańców będzie brane pod uwagę, tak jak koszty budowy uzależnione od wariantów przebiegu obwodnicy i jak uwarunkowania środowiskowe – zapewnia Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.
To też może Cię zainteresować
Do wyboru są cztery warianty
Pod uwagę brane są cztery możliwości przebiegu obwodnicy: wariant 1-1 (jasnozielony) przewiduje odcinek 8,235 km, ekrany akustyczne 2620 mb, zajęcie 48,40 ha; wariant 1-2 (ciemnozielony) to 8,968 km, ekrany akustyczne 2460 mb, 46,77ha; wariant 2 (różowy) - 7,916 km, ekrany 1705 mb, 45,36 ha; wariant 3-2 (błękitny) o długości 7,863 km, powierzchni ekranów 1310 mb, zajmie 43,82 ha.
Frydrychowo może zostać odcięte
Iwona Kawula jest właścicielką gospodarstwa rolnego zlokalizowanego w Frydrychowie na północny wschód od Kowalewa. Jej ziemie zawierają się między dwoma wariantami obwodnicy i żaden pani Iwonie nie odpowiada.
- Nie odpowiada, bowiem i w jednym, i drugim przypadku, moje gospodarstwo zostałoby odcięte od świata, od dojazdu do Kowalewa Pomorskiego. W planach nie przewidziano możliwości dojazdu z gospodarstwa do obwodnicy. To zahamowałoby rozwój gospodarstwa – przekonuje Iwona Kawula. - A to bardzo ważne, aby był dojazd, możliwość wywozu płodów rolnych, zwierząt, dokładniej krów, dowozu pasz. W podobnej sytuacji znalazłoby się kilka funkcjonujących we Frydrychowie przedsiębiorstw. Ich egzystencja, powodzenie na rynku, zdeterminowane są sprawną komunikacją – non stop jeżdżą tam tiry.
Zdaniem naszej rozmówczyni, która powołuje się również na wiele głosów sąsiadów i mieszkańców Kowalewa, dwa północne warianty, a szczególnie 1-1 (jasnozielony) i 2 (różowy), najmocniej ingerowałyby w infrastrukturę miasta i okolicznych miejscowości. Na pewno wymagałby większych ilości ekranów akustycznych. Natomiast najmniej uciążliwy byłby wariant 3-2 (błękitny), który ominąłby Kowalewo od południa i wschodu. Ten przechodziłby przez tereny rolnicze.
Można wysłać ankiety
Mieszkańcy mogą do 21 grudnia wypełnić ankiety, w których przedstawią opinie na temat poszczególnych wariantów i wysłać je pocztą na adres: GDDKiA oddział Bydgoszcz, Fordońska 6, 85-085 Bydgoszcz (także mailem na [email protected]). Można też na adres: [email protected] lub do Urzędu Miejskiego w Kowalewie Pomorskim, ul. Konopnickiej 13, 87-410 Kowalewo Pomorskie.
To też może Cię zainteresować
Harmonogram prac i zakres opracowań
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej wraz z opracowaniem materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) ma być gotowe w trzecim kwartale 2023 roku. Wybór wariantu preferowanego do DŚU – na etapie STEŚ nastąpi mówiąc ogólnie w przyszłym roku (podano I- IV kw. 2023). Planowany termin realizacji inwestycji zawiera się między 2025 a 2029 rokiem.
