Bogaty wybór kasz dla zdrowia i urody

Luiza Buras, Echo Dnia
echo dnia
Kasza zawiera cenne minerały, witaminy i błonnik. W sklepach mamy ich bogaty wybór: gryczana, jęczmienna, jaglana czy kukurydziana. Warto je włączyc do swojego jadłospisu.

Pod względem wartości odżywczej kasze przewyższają ryż, makaron i ziemniaki. Są bogatym źródłem skrobi, która w organizmie rozkłada się powoli na glukozę - paliwo potrzebne do pracy mózgu i wszystkich innych komórek. 100 gramów ugotowanej kaszy manny pokrywa niemal całkowicie dzienne zapotrzebowanie na węglowodany. W skład kasz wchodzą witaminy z grupy B, kwas foliowy i witamina E. Sporo jest również składników mineralnych, głównie potasu obniżającego ciśnienie, żelaza zapobiegającego niedokrwistości oraz magnezu korzystnie działającego na układ nerwowy i pracę mięśni (w tym sercowego). Kasze są też całkiem dobrym źródłem wapnia, miedzi, cynku, manganu i krzemu.

O spożywaniu dużej ilości kaszy manny powinny pomyśleć osoby mające problemy z nerkami. Zawiera ona dużo jodu i skrobi, jest także lekkostrawna. Można z niej przygotować zupy mleczne, kremy i budynie, a także stosować zamiast makaronu do rosołu lub zupy grzybowej.

Kasza jęczmienna

Najpopularniejsza w polskiej kuchni kasza jęczmienna skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne i poprawia wygląd skóry. Ponadto posiada dużo rozpuszczalnego błonnika, dzięki czemu zapobiega zaparciom, wzdęciom i bólom brzucha towarzyszącym zaburzeniom trawienia. Najlepiej smakuje jako dodatek do mięs i zapiekanek oraz niezastąpiony składnik krupniku.

Najzdrowsza gryczana

Za jedna z najzdrowszych kasz uznawana jest kasza gryczana. Zawiera ona dużo białka, kwasu foliowego, jest zasobna w magnez, cynk, mangan oraz potas i fosfor. Kaszę gryczaną warto polecić przy zaburzeniach czynności jelit, dolegliwościach układu krążenia, zwłaszcza nadciśnieniu. Nie zawiera glutenu, może być stosowana w diecie bezglutenowej. Najsmaczniejsza i najzdrowsza jest gotowana na sypko. Doskonała do zrazów i zsiadłego mleka. Można z niej przyrządzać placki, pasztety, nadzienie do kurczaka, słodkie zapiekanki lub zemleć w młynku i używać zamiast mąki gryczanej do naleśników i wypieków.

Najstarsza jaglana

Najstarsza znana kasza - jaglana pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej. Jest lekkostrawna i nie uczula, nie zawiera także glutenu. Jest świetnym dodatkiem do duszonych mięs i dań słodkich, na przykład zapiekanek ze śliwkami lub jabłkami.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie