Jaką dietę stosować podczas odchudzania? To pytanie zadaje sobie wielu internautów. Sprawdź, jak dobrać dietę podczas odchudzania.

Pozbądź się złudnego przekonania, że jeśli będziesz spożywać mniej posiłków, to schudniesz. Jest wprost przeciwnie - zapracowane osoby, które jedzą tylko jeden solidny posiłek, i to zwykle późnym popołudniem lub wieczorem, tyją!

Najłatwiej jest wprowadzić dietę ograniczającą po prostu nasze dotychczasowe nawyki. Czyli dostarczać mniej kalorii, ale nie wprowadzać w posiłkach zmian jakościowych.

Natomiast ze skutecznością bywa wtedy różnie. Ponieważ bez zmian jakościowych w jadłospisie nie da się pokonać otyłości czy nadwagi. Przecież tyjemy na diecie, która ma błędy. A ograniczając jedzenie - nie eliminujemy ich. Więc mniej jeść - tak. Ale trzeba też jeść z głową.

Dlatego tradycyjne trzy duże posiłki zamień na pięć (oczywiście mniejszych), ale ogólna liczba przyjmowanych kalorii nie może się przez to zwiększyć! Staraj się spożywać posiłki mniej więcej co 3-4 godziny, najlepiej regularnie, czyli co dzień o tych samych porach. Nie unikaj śniadania - to dość często popełniany błąd, który, wbrew pozorom, bardzo niekorzystnie wpływa na masę ciała.

Dieta dla młodzieży

Nie dopuszczaj do powstania uczucia głodu! Jeśli dopadnie cię głód, organizm zacznie bronić się przed brakiem energii, spowalniając przemianę materii. Podczas kolejnego posiłku będzie więc magazynował więcej kalorii na wypadek, gdyby znów nie otrzymał ich na czas! A to właśnie jest jedną z przyczyn tycia. Ponadto, gdy jesteśmy głodni, zwykle sięgamy po potrawy kaloryczne i wysoko przetworzone, żeby szybko poczuć, iż jesteśmy już syci (słodycze, potrawy mączne itd.). Często też decydujemy się na niezdrowe półprodukty, ponieważ szkoda nam czasu na przygotowanie jedzenia.

Jeżeli po jedzeniu czujesz się ociężale i masz nieprzepartą ochotę, by się położyć, to znak, że zjadłeś za dużo. Staraj się zawsze wstawać od stołu z uczuciem pewnego niedosytu, z myślą, że mógłbyś jeszcze coś zjeść. Kiedy się przejadamy, organizm nie jest w stanie na bieżąco spożytkować przyjętej energii, więc magazynuje ją w postaci tkanki tłuszczowej.

Lista produktów, które należy ograniczyć, by schudnąć (za portal.abczdrowie.pl)

  • soki owocowe słodzone,
  • smażone mięsa (przede wszystkim te tłuste, np. boczek),
  • białe pieczywo,
  • rozgotowane makarony,
  • smalec,
  • ziemniaki,
  • słodycze (dozwolone są 2-3 kosteczki czarnej, gorzkiej czekolady),
  • napoje słodzone (także soki owocowe i kompoty),
  • alkohol.

Dieta pudełkowa - jedni gotują, inni zamawiają gotowe diety.

Dieta podczas odchudzania. Co dodać do menu?

  • świeże soki owocowe,
  • otręby, kiełki zbożowe,
  • chude wędliny (szynka) i mięsa (mięsa gotowane, z grilla),
  • ryby (o niskiej zawartości tłuszczu),
  • frutti di mare,
  • kasza gryczana, kasza jęczmienna,
  • ryż brązowy,
  • margaryna (choć w niezbyt dużej ilości),
  • oliwa z oliwek.

Przykładowa dieta odchudzająca dla młodzieży - menu
Podajemy przykładowy jadłospis dobrej diety dla młodzieży. Wartość energetyczna: 1498 kcal, węglowodany: 43 proc., biało: 28 proc., tłuszcze: 29 proc., błonnik: 32,5 g.

Śniadanie
pomarańcza lub szklanka soku wyciśniętego z pomarańczy lub dwa kiwi, szklanka mleka 1,5 proc. i trzy łyżki płatków musli bez cukru

II śniadanie
kanapka chleba żytniego z polędwicą z indyka lub z serem do 17 proc. tłuszczu lub z tuńczykiem w sosie własnym, jeden dowolny owoc

Obiad
zupa lub gotowane warzywa lub 40 g gotowanych roślin strączkowych lub jeden mały ziemniak, białe mięso (drób lub cielęcina) bez skóry (150 g) lub chuda ryba (200 g), surówka lub sałatka, szklanka mleka lub jogurt naturalny

Podwieczorek
szowolny owoc, jogurt probiotyczny lub kefir

Kolacja
zupa lub gotowane warzywa lub sałatka lub surówka (bez ziemniaków, majonezu, keczupu, zasmażki), gotowane jajko lub jajecznica (1 żółtko, 2 białka) lub chuda ryba (200 g) lub mięso drobiowe (150 g bez skóry), szklanka mleka lub jogurt.