SIM Swap - na czym polega to oszustwo?
Bank ING ostrzega swoich klientów przed nowym typem oszustwa, przez które mogą oni stracić wszystkie swoje oszczędności. Ofiarami oszustów mogą paść również klienci innych banków - schemat działania jest bowiem taki sam.
Czytaj także: Znany Bank ostrzega: Oszuści mogą przejąć kontrolę nad Twoim kontem bankowym i je wyczyścić!
SIM Swap to oszustwo, które polega na skopiowaniu karty SIM. W ten sposób oszuści są w stanie przechwycić wszystkie połączenia i SMSy, które przychodzą na numer ich ofiary. Z łatwością uzyskują więc dostęp do kodów autoryzacyjnych, które są przysyłane przez bank np. podczas logowania do konta czy zatwierdzania przelewu. Jeśli wcześniej uzyskał dostęp do danych do logowania do banku (np. poprzez próbę zalogowania na podrobionej stronie), może to wykorzystać do zmiany hasła w bankowości internetowej i wyprowadzenia pieniędzy z konta.
ING ostrzega: tak może przebiegać oszustwo SIM Swap
Co może świadczyć o tym, że karta SIM została skopiowana? Szczególną czujność trzeba zachować zwłaszcza, gdy karta przestała nagle działać: nie ma zasięgu, brak jest możliwości wykonywania lub odbierania połączeń i wiadomości. Może to bowiem oznaczać, że oszust wyrobił jej duplikat, a oryginał karty został odcięty od sieci komórkowej.
W celu wyrobienia kopii karty SIM u operatora oszust będzie próbował zdobyć Twoje następujące dane:
- imię,
- nazwisko,
- numer PESEL,
- nazwisko panieńskie matki.
Gdy je zdobędzie, wystarczy, że uda się do operatora i zawnioskuje o duplikat karty SIM, na przykład pod pretekstem jej zgubienia. Jak kopia karty trafi w ręce oszusta, uzyska on pełen dostęp do wszystkich informacji, które miały docierać do właściciela telefonu.
Jak się uchronić przed SIM Swap?
Co zrobić, by nie paść ofiarą tego oszustwa? Bank ING zaleca swoim klientom przestrzeganie następujących zasad bezpieczeństwa:
- W trakcie logowania nigdy nie poprosimy Cię o podanie pełnego hasła do bankowości. Wpisujesz tylko 5 wskazanych znaków.
- Gdy logujesz się do bankowości, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres zgadza się z adresem naszej strony logowania https://login.ingbank.pl/mojeing/app/#login. Jeśli adres jest inny, nie loguj się - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom nas o tym.
- Zwracaj uwagę na adresy mejlowe, z których otrzymujesz wiadomości. My wysyłamy wiadomości jedynie ze skrzynek z domen @ing.pl oraz @ingbank.pl
- Z rozwagą korzystaj z serwisów społecznościowych. To świetne miejsce dla oszustów do pozyskiwania danych na Twój temat. Nie udostępniaj publicznie danych wrażliwych!
- Pobieraj aplikacje ze sprawdzonych źródeł. Niebezpieczne aplikacje potrafią wykraść ważne dane osobiste.
- Loguj się do bankowości jedynie z urządzeń, które znasz i masz pewność, że nie są zawirusowane.
- Nie otwieraj podejrzanych załączników i linków z mejli, SMS-ów i innych wiadomości.
- Miej zawsze pod ręką numer infolinii banku i operatora komórkowego, aby móc jak najszybciej zareagować w przypadku podejrzanych sytuacji.
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa SIM Swap, skontaktuj się ze swoim bankiem i operatorem komórkowym. Zgłoś też sprawę kradzieży odpowiednim służbom.
Smaki Kujaw i Pomorza odcinek 13
