Mogą z tego systemu skorzystać osoby, które obawiają się, że ich dane mogłyby zostać wykorzystane do wyłudzenia pożyczki w instytucjach pożyczkowych, a same nie planują zaciągać takich pożyczek w przyszłości.
Administratorzy systemu wprowadzają właśnie możliwość skorzystania z wykupienia usługi i dokonania płatności w 4,5 tys. placówek Poczty Polskiej. Dotychczas zastrzeżenie danych było możliwe przez internet lub za pośrednictwem wysyłki poświadczonego notarialnie oświadczenia.
Usługa weryfikacji tożsamości będzie kosztowała 21 zł (jest to opłata z której w procesie weryfikacji zwracana jest kwota 1 zł. To koszt operatora systemu i związane z obsługą opłaty). Wpłaty na rachunek bankowy będzie można dokonać w dowolny sposób, w tym również w placówkach Poczty Polskiej, z czego 1 zł będzie zwracany w trakcie procesu weryfikacji. Zastrzeżenie danych przez internet i zdalnie – notarialnie, pozostanie bezpłatne.
Może to też Cię zainteresuje...
- Rejestracja w systemie informuje firmy pożyczkowe, że nie powinny akceptować żadnego wniosku kredytowego, który zawiera zgłoszone dane. W ten sposób można się samodzielnie „wykluczyć” z rynku pożyczek pozabankowych, bez utraty dostępu do usług bankowych, telekomunikacyjnych czy konieczności wymiany dokumentu – mówi Mateusz Szymański, PR Manager Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych.
Jak możesz skorzystać z usługi Bezpieczny PESEL, należy:
- wysłać bezpłatnego SMS-a o treści BEZPIECZNY.12345678900 (Twój PESEL) na numer 4777,
- na numer konta podany w SMS-ie zwrotnym wpłacić jednorazowo 21 zł,
- zgodnie z otrzymaną instrukcją po zarejestrowaniu wpłaty dokończenie formalności odbywać się będzie na Poczcie Polskiej poprzez sprawdzenie tożsamości i wypłatę przekazu pieniężnego w kwocie 1 zł.
Jeżeli chcemy usunąć swoje dane z Systemu Bezpieczny PESEL, należy wysłać SMS o treści USUN.12345678900 (numer PESEL). Pozostałe kroki pozostają bez zmian.

Biznes
Bezpieczny PESEL to niekomercyjna inicjatywa Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych zrzeszającego 90 proc. rynku pożyczek internetowych i CRIF – międzynarodowej firmy obsługującej codziennie 6300 banków i instytucji finansowych w 50 krajach świata.
System umożliwia zastrzeżenie numeru PESEL w dwóch sytuacjach:
- konsument nie jest zainteresowany wzięciem pożyczki/kredytu w sektorze pozabankowym,
- istnieje ryzyko utraty dokumentu tożsamości i wykorzystania danych konsumenta w celu wyłudzenia kredytu/pożyczki.
– System Bezpieczny PESEL działa w bardzo prosty sposób: konsument zastrzega swoje dane w serwisie internetowym lub na Poczcie, dane trafiają do naszego systemu i docelowo są przekazywane współpracującym instytucjom pożyczkowym. Projekt został uruchomiony w 2017 r. a dzięki tej usłudze zapobiegliśmy wyłudzeniom na kwotę łączną ponad 20 mln PLN - dodaje Bartosz Pundyk.
Dodatkowo konsument ma możliwość cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL w dowolnym momencie.
Dzięki usłudze oferowanej przez Payment Technology, firmę posiadającą status małej instytucji płatniczej, w prosty sposób możemy zgłosić dane osobowe do systemu w każdej placówce Poczty Polskiej z wyłączeniem agencji pocztowych.
- Do zgłoszenia wystarczy dowód osobisty i telefon komórkowy. Po przeprowadzeniu weryfikacji tożsamości przez pracownika Poczty Polskiej, zostaniemy zapisani w systemie. Z uczestnictwa w systemie można w każdej chwili zrezygnować w trybie analogicznym do rejestracji. Jest to alternatywa dla osób, które nie chcą lub nie mogą przekazywać drogą internetową skanu swojego dowodu osobistego - mówi Bartosz Weyna, prezes Payment Technology.
Zgłoszenia za pośrednictwem strony internetowej www.bezpiecznypesel.pl można dokonać bezpłatnie. Na stronie można znaleźć też listę instytucji – uczestników systemu. Współorganizatorem i patronem rozwiązania jest Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, który prowadzi też bezpłatną pomoc prawną dla konsumentów i poradnictwo prawne pod bezpłatnym numerem tel. 800 706 813.