- Trwają odbiory końcowe śluzy Nakło Wschód, a przywrócenie do pełnej eksploatacji, które tożsame jest z otwarciem dla użytkowników wód, zostanie opublikowane w odpowiednim komunikacie nawigacyjnym – mówi nam Edyta Rynkiewicz, rzecznik prasowa Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej "Wody Polskie" w Bydgoszczy.
Rzeczniczka prosi wszystkich wodniaków wypływających także o tej porze roku w rejsy o zapoznawanie się z komunikatami nawigacyjnymi publikowanymi na stronie internetowej: bydgoszcz.wody.gov.pl oraz w mediach społecznościowych.
Remont nakielskiej śluzy pochłonął 9 mln 662 tys. zł. Główne prace polegały na zlikwidowania ubytków okładziny klinkierowej ścian w komorze śluzy, na likwidacji rys i naprawy spoinowania w okładzinie głowy dolnej i górnej (to murowane elementy wzmacniające śluzę przy wejściu do niej i wyjściu), uzupełnienie braków w kamieniach i spoinowaniu oraz zlikwidowaniu przecieków w okładzinie z ciosów kamiennych. Zlikwidowano także przecieki na górnej zasuwie kanału obiegowego wody.
Naprawiono spękania nawierzchni peronów (miejsc obsługi śluzowanych jednostek) na koronie śluzy.
To też może Cię zainteresować
Kompleksowo wyremontowano wrota górne i dolne wraz z mechanizmami sterującymi. Oczyszczono i odtworzono powłoki ochronne wszystkich stalowych elementów wyposażenie, tj. drabinek, barierek, polerów cumowniczych, zabezpieczeń peronów (czyli miejsc obsługi śluzowanych jednostek).
"Czyżkówko" jest w naprawie
Jeśli śluza Nakło Wschód zostanie odebrana i uruchomiona, holownik "Certa" będzie mógł na razie dopłynąć tylko do bydgoskiej śluzy Czyżkówko (nr 4), bowiem ta została wyłączona z eksploatacji 28 października tego roku z powodu awarii mechanizmów otwierania i zamykania klapy górnej (czyli wrót od strony górnej wody).
Trwa zatem remont klapy. Zewnętrzny wykonawca wyprodukuje i dostarczy elementy mechanizmu sterowania klapą.
Śluza Czyżkówko została oddana do użytku (wraz ze śluzą Okole) w roku 1915 podczas przebudowy Kanału Bydgoskiego, gdy wykopano jego nowy niespełna 2-kilometrowy odcinek, zaś 3,5-kilometrowy stary Kanał Bydgoski wyłączono z żeglugi.
- Niepowtarzalne, wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju zabytkowe śluzy, niejednokrotnie od wielu lat nie remontowane i niestety dość mocno zaniedbane, są sukcesywnie poddawane modernizacjom i remontom. Wszelkiego rodzaju niedogodności wynikające z przeprowadzanych prac remontowych (niejednokrotnie w okresie żeglugowym) owocują niezawodnym użytkowaniem budowli hydrotechnicznych i sprawiają, że żegluga staje się przyjemniejsza oraz bezpieczniejsza – zapewnia Edyta Rynkiewicz.
Tam wykonano już remonty
W minionych latach w Regionie Wodnym Noteci remonty zostały przeprowadzono na pierwszej śluzie Kanału Bydgoskiego Okole (śluza nr 3) oraz na ostatniej żeglownej Noteci Krzyż (nr 22), które znajdują się na tej samej drodze wodnej E70 oraz na śluzach Kanału Górnonoteckiego Łochowo (śluza nr 7), Lisi Ogon (nr 8).
