Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mamy duży apetyt na całą drogę ekspresową S10 przez województwo kujawsko-pomorskie

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Tak wygląda droga krajowa nr 10 między Bydgoszczą a Toruniem w warunkach zimowych.
Tak wygląda droga krajowa nr 10 między Bydgoszczą a Toruniem w warunkach zimowych. Marek Weckwerth/ Archiwum
Teraz, gdy już śmigamy bez ograniczeń drogą ekspresową S5, nabieramy apetytu na S10, która przetnie szeroką wstęgą województwo kujawsko-pomorskie równoleżnikowo i połączy Bydgoszcz z Toruniem.

Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisał na razie umowy na zaprojektowanie i budowę trzech z czterech odcinków S10 między Bydgoszczą a Toruniem.

Harmonogram przewiduje ukończenie całego 50-kilometrowego odcinka między największymi miastami regionu, a dokładniej od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Zachód, w 2026 roku. Trasa będzie miała na całej długości po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (oddzielone barierami energochłonnymi) plus po pasie awaryjnym. Maksymalna dopuszczalna prędkość jak na każdej drodze ekspresowej to 120 km na godzinę. Na autostradzie można jeździć do 140 km. na godz.

Wykonawcy są już znani

S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 (czyli drogi krajowej) zrealizuje firma Intercor za 411 mln zł, a odcinek Solec Kujawski - Toruń Zachód konsorcjum Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) za 426 milionów. Trzecią umowę, tym razem na odcinek Emilianowo – Solec podpisano z firmą Polaqua na 240 mln zł.

To też może Cię zainteresować

Po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót (bo GDDKiA chce uniknąć problemów jakie towarzyszyły budowie trasy S5), nastąpi podpisanie umowy na czwarty odcinek S10 od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe (A1). Tak ma się stać jeszcze na początku tego roku. Oferta wybranego w przetargu konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner) wynosi 340 mln zł.

- Po zakończeniu fazy projektowej i uzyskaniu od wojewody zezwolenia na realizację inwestycji drogowej ZRID rozpoczną się już właściwe prace budowlane. Drogą S10 między Bydgoszczą a Toruniem pojedziemy planowo w roku 2026 – mówi nam Kinga Puchowska z zespołu prasowego bydgoskiej GDDKiA.

Tym samym zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, bowiem obecna trasa krajowa nr 10 nazywana jest – i nie bez przyczyny – drogą śmierci.

Z Wyrzyska do Bydgoszczy

To nie koniec planów, bowiem te mówią też o wydłużeniu S10. Drogowcy przyjmują perspektywę jakby patrzyli na wschód i stąd mowa jest o odcinku Wyrzysk – Bydgoszcz oraz Toruń - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.

Prowadzący od istniejącej już obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód 40-kilometrowy odcinek znajduje się na etapie prac przygotowawczych. 29 listopada 2022 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (RDOŚ) wydała Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU), która otworzyła możliwości do dalszych przygotowań i realizacji w systemie „Projektuj i buduj”.

Prace budowlane na tym odcinku planowane są na lata 2026-28.

Tak ma być przebieg drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem.
Tak ma być przebieg drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem. GDDKiA

Tak dojedziemy pod samą Warszawę

Jak wyjaśnia nam Kinga Puchowska - dalszy korytarz drogi S10 W granicach województwa kujawsko-pomorskiego pobiegnie na południowy wschód śladem istniejącej autostrady A1, by w rejonie węzła Włocławek Północ zmienić kierunek na wschodni i przejść nowym mostem przez Wisłę na jej prawy (północny) brzeg do gminy Fabianki.

Jako, że autostrada A1 na odcinku Toruń - Włocławek przejmie pojazdy z S10, co zwiększy natężenie ruchu, zapadły już decyzje o poszerzenie trasy o trzeci pas.

Dalej droga S10 pobiegnie nadal na wschód i zakończy swój bieg na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w okolicach miejscowości Naruszewo (S50). Odcinek ten stanowi także jedną z kluczowych inwestycji dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W sierpniu 2022 roku Generalna Dyrekcja DKIA podpisała umowy z konsorcjum TPF (lider) i Databout (partner) na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz uzyskaniem decyzji środowiskowych dla dróg ekspresowych S10 oraz fragmentu S50 (na odcinku DK50 - S7). To zadanie opiewa na 22 mln zł.

To też może Cię zainteresować

W zależności od ostatecznie wybranego wariantu przebiegu S10 będzie to około 100 km nowego ekspresowego połączenia drogowego między województwami kujawsko-pomorskim i mazowieckim i około 20 km S50.

* Cała S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Bydgoszczą, Toruniem i Warszawą, a dla regionu stanie się kluczem do szybkiego dojazdu do województw mazowieckiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska