Wszystko to ułatwi zainteresowanym korzystanie z dróg wodnych i podniesie bezpieczeństwo na szlakach żeglownych. WIR ma ruszyć najpóźniej wiosną przyszłego roku, ale może uda się wcześniej. Na razie – jak się dowiadujemy - weryfikuje się jeszcze dane naniesione do systemu (np. prześwitów pod mostami) i prawidłowość oprogramowania.
Na wodach bardziej cyfrowo
System został stworzony przez firmę GISPartner na zlecenie „Wód Polskich” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Projekt, który pochłonął nieco ponad 21 mln zł, dofinansowała Unia Europejska (prawie 14,5 mln zł), jest odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez wodniaków i przedsiębiorców w zakresie korzystania ze śródlądowych dróg wodnych.
Głównym celem projektu było utworzenie i stały rozwój nowoczesnych usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną, a to poprzez elektronizację procesu obsługi żeglugi śródlądowej i rekreacji. To zaś ma się przyczynić do poprawy jakości i efektywności usług świadczonych przez Państwowe Gospodarstwo „Wodne Wody” w zakresie obsługi śródlądowych dróg wodnych. Przykładowo za śluzowania można było dotąd płacić wyłącznie gotówką (w pandemii w ogóle zrezygnowano z opłat).
To też może Cię zainteresować
Funkcjonalności oraz zasada działania systemu WIR zostały przedstawione podczas specjalnie zorganizowanej w tym celu konferencji – miejscu, w którym spotkali się wszyscy zainteresowani projektem, w tym przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, urzędów marszałkowskich, regionalnych zarządów gospodarki wodnej, zarządów zlewni i nadzorów wodnych, organizacji i instytucji działających w obszarze turystyki wodnej.
- Wirtualny Informator Rzeczny swoim zasięgiem obejmuje wszystkie żeglowne śródlądowe drogi wodne, czyli ponad 3700 kilometrów – powiedział Krzysztof Woś, prezes PGW „Wody Polskie”.
Podkreślił, że „Wodom Polskim”, jako administracji dróg śródlądowych zależało, aby być w kontakcie z zarządcami dróg wodnych i móc konfrontować plany z ich oczekiwaniami. Zaznaczył, że wszyscy mamy wspólny cel, jakim jest stałe podnoszenie bezpieczeństwa na drogach wodnych oraz coraz lepsze realizowanie zadań administratora.
Takie informacje wyświetli nam WIR
Ten system to centralny punkt dostępu do danych i informacji z poziomu przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnej. Integruje, gromadzi, przechowuje i udostępnia w ujednoliconej i spójnej formie szerokie spektrum danych z odniesieniem w przestrzeni.
System zapewni narzędzia i e-usługi niezbędne do efektywnego rozliczania korzystania z dróg wodnych, zarówno od strony klienta jak i administratora. Usprawni korzystanie z dróg wodnych, umożliwi dokonywanie elektronicznych opłat za śluzowania, ułatwi planowanie tras żeglugowych oraz zapewni zaplecze informatyczne na potrzeby zarządzania drogami wodnymi w skali całego kraju.
W WIR-ze znajdziemy mapy, które identyfikują szlaki żeglowne, znaki nawigacyjne i urządzenia oraz budowle hydrotechniczne na szlakach, np. mosty, śluzy, czy jazy. WIR wyświetli nam także komunikaty żeglugowe, poda głębokość tranzytową, i co ważne, dzięki współpracy z IMGW będzie to informacja aktualna, podawana online w stanie rzeczywistym. System poda nam również aktualne komunikaty związane z problemami, ograniczeniami i czasowymi zamknięciami na drodze wodnej. W systemie WIR zostały zastosowane rozwiązania, które standardowo są używane w Unii Europejskiej w systemie RIS.
Dodatkowo WIR będzie aplikacją interaktywną - każdy użytkownik będzie mógł zgłaszać nieprawidłowości, czy problemy, które zauważy na drodze wodnej i w ten sposób ostrzec innych użytkowników.
