Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polishopa 2019 - drugi dzień konferencji. Warto zrozumieć wartość projektowania [zdjęcie]

(tik)
We wtorek do wieczora trwa drugi dzień konferencji Polishopa Design Thinking. To już 6. edycja tej imprezy. Ściąga ona co roku rzesze fanów innowacyjnego myślenia projektowego. Zobaczcie migawki z 4 czerwca.

- Design Research to badanie przez projektowanie - tłumaczyła Olga Bańka z Motorola Solutions Systems ("Wirtualna lekcja empatii wobec psa. Design research w służbie Animal Computer Interaction").

Prelegentka (z wykształcenia psycholog i zootechnik, z zawodu badaczka i projektantka) mówiła o tym jak ważna jest empatia i na czym polega Animal Computer Interaction (projektowaniem rozwiązań technologicznych dla zwierząt): - Pamiętajmy, że odbiorcą produktów może być nie tylko człowiek, ale każde stworzenie na świecie, np. pies, kot, krowa... - wymieniała. Jednocześnie zaznaczała, że nie jest to łatwe, bowiem np. psy m.in. inaczej postrzegają świat, inaczej się uczą.

To Cię może też zainteresować

Pani Olga pracowała w zespole przy projekcie. W ramach którego przeprowadzali doświadczenia jak to jest czuć się jak pies, jak to mieć człowieka i jak to jest widzieć jak pies. Wykorzystywali m.in. wirtualną rzeczywistość, a dokładniej specjalną aplikację umożliwiają podglądanie jak widzą pomieszczenia, a jak ogród, ludzie a jak psy.

Właściciele czworonogów już podczas eksperymentu zaczynali zastanawiać się jak przemeblować, dostosować przestrzeń dla swoich psów.

Czego m.in. zespół badawczy nauczył się dzięki temu projektowi? Doświadczenie empatii to praktyka Human Centered Design, która często jest pomijana w procesie projektowym. Empatia jest kluczem do innowacji, bo umożliwia projektowanie rozwiązań odpowiadających na aktualne potrzeby użytkowników. Badania mogą być równie twórcze jak cały proces projektowania. Empatia wpływa na nasz styl poznawczy i podnosi zdolność odbierania i przetwarzania informacji. Empatia dodaje energii i zwiększa motywację do podejmowania wyzwań projektowych.

Kolejny prelegent - Piotr Nejman z Direct People przekonywał, by zawsze poszukiwać całkiem nowych rozwiązań. Firma w której pracuje jest autorem aplikacji "Praca za rogiem". Umożliwia ona znalezienie pracy blisko domu. Korzysta z niej już 1,5 mln osób w dwóch krajach.

Jednak pan Piotr omawiał inny projekt, dotyczący branży farmaceutycznej, a dokładniej dla właściciela m.in. aptek sieci Dr Max w Polsce. Zespół był dobrze dobrany i składał się z osób trzech narodowości. Prace trwały 9 miesięcy. Rozmowy z pracownikami szpitali, z pacjentami, z osobami chorymi, które nie wychodzą z domu, obserwacje w aptekach itd. Szukali m.in. analogii w różnych krajach, tych nietypowych też.

Projekt okazał się "ludzki" i potrzebny. Okazuje się, że na branżę farmaceutyczną działa wiele czynników m.in. styl życia, trendy, sytuacja rodzinna, edukacja itp. W eksperymentach skupiano się na skrajnych przypadkach pacjentów (omijając tych przeciętnych).

Efekty? 200 wyróżniających się pomysłów, z czego 30 konceptów zamknięto, a 10 finalnie zrealizowano (dotyczące np. aplikacji, edukacyjnych rozwiązań i nowych serwisów)

- Warto, by duże firmy realizowały takie projekty - przekonywał Piotr Nejman. - Trzeba cały czas szukać tych nowych, przełomowych rozwiązań-produktów, by ktoś nie był szybszy i lepszy.

We wtorek uczestnicy konferencji mogli też wysłuchać Silke Bochat ("Implementing & scaling design & design thinking in companies). Praktyk-ekspertka współpracowała z wieloma znanymi markami: PepsiCo, Mars, Vodafone i Beiersdorf oraz pracowała w renomowanych agencjach na całym świecie.

Przekonywała, że jeśli nie spotykamy się czymś, możemy się z tym spotkać już wkrótce. Firmy, które stosują Design Thinking radzą sobie o niebo lepiej niż inne. Design Thinking przyspiesza realizację projektu. W ciągu 9 lat wzrosła liczba firm, które inwestują właśnie w Design Thinking. Aczkolwiek mamy jeszcze długą drogę do pełnej transformacji.

- Musimy rozumieć wartość projektowania - zaznaczała Silke Bochat.

Ekspertka zwracała również uwagę na to, że marketingowcy widzą tylko szczyt przysłowiowej góry lodowej. Bowiem to jest namacalne i możliwe do zmierzenia, ale jest jeszcze ta większa część góry pod lodem.

Prelegentka zaznaczała, że nie każdy projekt może być jednocześnie dobry, tani i szybki. Zawsze dwie cechy, nigdy trzy. Jeśli dobry i tani, to na pewno nie będzie szybki. A jeśli szybki i tani, to nie będzie dobry.

- Korporacje muszą zrozumieć czym zajmuje się Design Thinking - mówiła Silke Bochat. - Określcie, gdzie jesteście i gdzie chcielibyście być. Ustalcie ograniczenia-utrudnienia, które mogą wystąpić. Określcie "kamienie milowe" na minimum 2 lata.

- Jeśli nie idzie się we właściwym kierunku, wypada się z puli - kończyła.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska