https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trasa S5 w regionie. Tu już jedziemy, tam jeszcze stoimy. Jaka jest historia i przyszłość drogi?

Marek Weckwerth
Trasa S5 w regionie. Tu już jedziemy, tam jeszcze stoimy. Jaka jest historia i przyszłość drogi?
Trasa S5 w regionie. Tu już jedziemy, tam jeszcze stoimy. Jaka jest historia i przyszłość drogi? GDDKiA
Zimą ubiegłego roku, także łagodną, żadną mocą nie można było zdopingować Włochów do kontynuowania prac na północnych odcinkach drogi S5. Włochów już nie ma, ale ktoś musi po nich „posprzątać”.

To „sprzątanie” to łagodne określenie problemu, bo trzy opuszczone przez firmę Impresa Pizzarotti odcinki trasy ekspresowej leżą odłogiem i nad rozgrzebanymi połaciami piachu hula tylko wiatr.

Czytelnicy są zaniepokojeni i pytają czy, a jeśli tak to kiedy prace zostaną wznowione?

Zbudują Kobylarnia i Mirbud

- Trwają postępowania przetargowe na trzech odcinkach drogi S5, by wyłonić wykonawców na dokończenie prac budowlanych - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy oddziałów gdańskiego i bydgoskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wybrano już wykonawcę odcinka nr 5 Bydgoszcz Błonie (dawna nazwa Białe Błota) - Szubin Północ o długości 9,7 km. Zostało nim konsorcjum PBDiM Kobylarnia i Mirbud.

Przetarg na 2 odcinki

Złożono też oferty na dokończenie dwóch północnych odcinków S5 patrząc od połączenia z autostradą A1: Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) o długości 23,3 km oraz Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) o dł. 22,4 km.
Na pierwszy z tych fragmentów drogi propozycje budowy złożyło 6 firm, na drugi - 5, co okazało się 17 grudnia 2019 roku, gdy w GDDKiA otwarto oferty.

Przy okazji aktualizowane są programy inwestycyjne dla tych przedsięwzięć.

Jak się dowiadujemy, ta aktualizacja dotyczy 130-140 mln zł jakich brakuje, by spełnić najniższe propozycje cenowe złożone przez firmy, które przystąpiły do przetargu. O tyle więcej trzeba by było zapłacić wykonawcy zarówno odcinka Nowe Marzy - Świecie Południe, jak i Świecie Południe - Bydgoszcz Północ.

- Wszystko na to wskazuje, że ten problem zostanie rozstrzygnięty - dodaje Piotr Michalski.

Prace trwają

Pomimo okresu zimowego (oficjalnie trwa do 15 marca), w którym wykonawcy wcale nie muszą kontynuować prac, te jednak się toczą.

Chodzi o odcinki nr 4 Bydgoszcz Opławiec (dawniej Tryszczyn) – Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) o długości 13,5 km oraz nr 6 Szubin Północ – Żnin Północ (Jaroszewo) o długości 19,3 km.

Ile zarabiają kierowcy ciężarówek? Niektórzy nawet ponad 7 tysięcy złotych na rękę. Wiele dowiadujemy się dzięki raportowi TransJobs.eu. Przejdź do następnych zdjęć, aby zobaczyć zarobki kierowców >>>

Tyle zarabiają kierowcy ciężarówek w Polsce. Kwoty mogą was ...

- Prace są kontynuowane w tych zakresach, w jakich są możliwe w tych warunkach atmosferycznych. Zima , póki co, jest łagodna i można ten czas wykorzystać - wyjaśnia rzecznik.

Dodaje, że na odcinku nr 6 Szubin Północ - Żnin Północ (19,3 km) trwają przygotowania do przełożenia ruchu z drogi krajowej nr 5 na jedną jezdnię nowej trasy S5. Ruch będzie się odbywał dwukierunkowo, aby można było kontynuować prace przy drugiej jezdni S5.

Już jedziemy...

Od 23 grudnia kierowcy mogą korzystać z ponad 25 - kilometrowego odcinka od Jaroszewa do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego.

Od 31 grudnia można także korzystać z prawie 15 - kilometrowego fragmentu tej trasy między bydgoskimi węzłami Północ i Opławiec.

Jazda jak po tarce

W ostatni dzień grudnia 2019 roku oddano do użytku 14,7 - kilometrowy odcinek S5 miedzy węzłami Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) a Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn). Drogę wybudowano w technologii betonowej.

- Jechałam tym nowym odcinkiem i byłam zszokowana, bo to istna tarka - opowiada pani Agata, kierowca z Bydgoszczy. - Odniosłam wrażenie, że brakuje na niej wierzchniego dywanika. Wiem, że jest to nawierzchnia betonowa, ale żeby aż tak odbiegała od standardowych rozwiązań? Tu chyba coś jest nie tak. Tym bardziej, że jeździłam już po drogach betonowych za granicą i takich efektów nie było. Dodam, że moje auto jest po przeglądzie zawieszenia i wszystko z nim jest OK.

Piotr Michalski wyjaśnił nam, że ten fragment S5 rzeczywiście wykonany jest z betonu, którego struktura jest bardziej szorstka od zwykłej nawierzchni bitumicznej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Samarama

> 25 - kilometrowego

> 15 - kilometrowego

> 14,7 - kilometrowy

Autorze, wróć do szkoły! Naucz się odróżniać myślnik od łącznika. Słowo „piętnastokilometrowy” (analogicznie pozostałe) piszemy z dywizem (łącznikiem), który jest krótką kreską BEZ spacji przed i po niej (czyli: „15-kilometrowy”, a nie „15 - kilometrowy”). To są zupełnie różne znaki – zarówno w wyglądzie, pisowni jak i przeznaczeniu.

To jest wstyd, żeby dziennikarz nie znał podstaw pisowni. To wiedza ze szkoły podstawowej, do cholery jasnej!

K
Kierowca55

Lepiej dopłacić circa 200 mln zeta innym wykonawcom za dokończenie prac po Makaronach, niż wybulić dodatkowo 760 mln, czego się ci mafiosi domagali.

B
B.

Dlaczego do tej pory nikt nie odpowiedział za skandal związany z tak nieudolną budową drogi S5 ???????????????

G
Gość

Jest zima to drogowcy narzekają brak zimy też drogowcy narzekają typowe polskie przekleństwo niemocy. Na świecie buduję się drogi zarówno gdzie jest minus 30 stopni oraz tam gdzie jest plus 40 stopni czyli mamy typowe nieudacznictwo do potęgi n!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska