https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wiedza, która przyda się przy kasie

Paweł Kędzia
Marcin Pawlak tłumaczy młodzieży jak  dochodzić swoich praw u sprzedawcy.  Zastrzega, że sprzedawcy odpowiadają za towar  też poza okresem gwarancji.
Marcin Pawlak tłumaczy młodzieży jak dochodzić swoich praw u sprzedawcy. Zastrzega, że sprzedawcy odpowiadają za towar też poza okresem gwarancji.
W czasie zajęć z zakresu przedsiębiorczości uczniowie ZSR rozmawiali z powiatowym rzecznikiem praw konsumentów.

Zgodnie z zapowiedzią prezentujemy dziś najciekawsze pytania.

- Jaki czas obowiązuje gwarancja?

- W okresie i na warunkach udzielonych nam w umowie przez gwaranta: miesiąc, dwa, rok albo dłużej. Gwarancja jest dobrowolna.

Przy czym, zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca odpowiada za sprzedany towar przez dwa lata od momentu kupna. Dlatego nie może odmówić przyjęcia reklamacji nawet po okresie gwarancji - odpowiada Marcin Pawlak, powiatowy rzecznik konsumentów.

- Czego może domagać się konsument w czasie reklamacji?

- W razie wystąpienia niezgodności towaru z umową klient może domagać się naprawy lub wymiany. Jeśli jest to niemożliwe możemy żądać obniżenia ceny a nawet odstąpienia od umowy w przypadku istotnych niezgodności z umową. Jeśli sprzedawca nie odniesie się do naszych roszczeń w okresie dwóch tygodni, to uważa się, że uznał je za uzasadnione. Przepisy te dotyczą również rzeczy używanych.

- Czy można zwrócić dobry towar?

- Nie. Jest to wyłącznie dobra wola sprzedawców. Pełnowartościowy towar nie podlega zwrotowi. Wyjątek stanowi zakup poza siedzibą firmy: na przykład zakupy przez Internet, wysyłkowo lub u akwizytora.ówczas w ciągu dziesięciu dni mamy prawo odstąpienia od umowy bez podania jakichkolwiek przyczyn.

- Spotkanie jest związane z zajęciami z podstaw przedsiębiorczości, gdzie właśnie realizujemy zagadnienia związane z prawami konsumenta. Myślę, że takich spotkań powinno być więcej. Dlatego mam nadzieję, że korzystając z uprzejmości naszego rzecznika uda się wprowadzić systematyczne spotkania - opowiada Beata Jakubowska, nauczycielka w ZSR.

- Uważam, że spotkanie było owocne. Po pytaniach widać było, że się przygotowali i zajrzeli do ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz Kodeksu Cywilnego - mówi Marcin Pawlak.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska