Przerwa zimowa trwała formalnie do 15 marca i w tym czasie wykonawcy mogli zawiesić roboty. Ale tegoroczna zima była łagodna i prace kontynuowano.
Na odcinku nr 5 między węzłami Żnin Północ (pierwotna nazwa Jaroszewo) i Szubin Północ front robót został otwarty po przełożeniu ruchu z istniejącej drogi krajowej nr 5 na jedną jezdnię trasy S5.
- Dotychczasowa droga krajowa kolidowała z budową drugiej jezdni. Najpierw było to frezowanie dotychczasowej drogi i rozpoczęła się budowa drugiej jezdni. Teraz kontynuowane są prace ziemne przygotowujące do budowy jezdni, wykonywane są nasypy, umacniane skarpy – wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Z nadejściem wiosny rozpoczęły się prace bitumiczne przy podbudowie i warstwie wiążącej na drugiej jezdni S5 w okolicy obwodnicy Szubina.
Odblokowanie terenu po przełożeniu ruchu z DK5 na S5 umożliwiło rozpoczęcie budowy mostu przez Gąsawkę oraz pobliskiego przejścia dla zwierząt.
Wymieniają grunt
Na odcinku nr 4 między węzłami Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) a Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) prowadzone są prace ziemne przy wykopach i nasypach drogi głównej oraz bocznych. Przygotowywane są kolejne warstwy drogi przed wykonaniem betonowej nawierzchni.
Na takim etapie są prace przy budowie S5. Zobacz, kiedy będą...
Jak nam wyjaśnia Piotr Michalski - na znacznym odcinku między węzłami Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) a Bydgoszcz Zachód (Pawłówek), który drogowcy nazywają „leśnym”, wykonano betonową nawierzchnię, ale okazało się, że na ok. 300 - metrowym fragmencie trzeba wymienić grunt. I to właśnie jest robione.
Drogowcy przygotowują się także do przełożenia ruchu na wiadukt nad linią kolejową w okolicy węzła Bydgoszcz Zachód (Pawłówek).
Krajobraz po Włochach
20 marca GDDKiA przekazała nowemu wykonawcy kontynuację prac na odcinku nr 5 między węzłami Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) a Szubin Północ. Chodzi o budowę pozostawioną przez włoską firmę Impresa Pizzarotti, z którą GDDKiA rozwiązała umowę.
Kolejne dwa odcinki S5 , które budowali Włosi - nr 1 i 2 między Nowymi Marzami a Świeciem Południe (Dworzysko) oraz Świeciem Południe i Bydgoszczą Północ (Aleksandrowo) - są w przetargu na wyłonienie wykonawcy na dokończenie prac. Na razie trwa tzw. kontrola uprzednia postępowania w Urzędzie Zamówień Publicznych.
- Jeśli nie będzie zastrzeżeń, będzie można podpisać umowy z wykonawcami - dodaje Michalski.
Zgodnie z zaleceniami
Jednak z powodu epidemii GDDKiA wprowadziła pewne ograniczenia na budowach w całym kraju, zwłaszcza dotyczące zgromadzeń.
- Zrezygnowaliśmy z organizacji rad technicznych i rad budowy w tradycyjnej formie - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Dopuszczamy pracę zdalną. Z inżynierami i dyrektorami kontraktów oraz przedstawicielami wykonawców kontaktujemy się, wykorzystując środki komunikacji zdalnej, w tym wideokonferencje.
Zalecając kontakt zdalny i korespondencję elektroniczną, dyrekcja dopuszcza odstępstwa od zapisów kontraktowych, które mogą być wykorzystane w sytuacjach nadzwyczajnych. Dotyczy to również zlecania czy odbioru badań laboratoryjnych, przekazywania placu budowy, czy też w obrad komisji i zespołów oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
- Stale monitorujemy sytuację epidemiczną w kraju. W zależności od rozwoju wydarzeń będziemy na bieżąco podejmować stosowne decyzje - kończy Krynicki.
