Nasza Loteria

"Nie" dla kombajnu z zamontowanym hederem. „Istotnie pogarsza bezpieczeństwo ruchu drogowego”

Agnieszka Romanowicz
Agnieszka Romanowicz
Mandat za jazdę z hederem z przodu wynosi 5 tys. zł, a jeśli sprawa trafi do sądu, to kara może wynieść nawet 30 tys. zł
Mandat za jazdę z hederem z przodu wynosi 5 tys. zł, a jeśli sprawa trafi do sądu, to kara może wynieść nawet 30 tys. zł Sławomir Seidler
Samorząd rolniczy złożył wniosek o dostosowanie kodeksu drogowego do obecnie użytkowanego sprzętu rolniczego. Resort infrastruktury nie przychylił się do tej prośby.

Spis treści

Samorząd rolniczy ponowił wniosek zainicjowana zmian w przepisach, które umożliwią poruszanie się po drogach publicznych kombajnom z podłączonym zespołem żniwnym (hederem) o szerokości do 5 metrów. - W przypadku, gdy szerokość hedera nie przekracza 3,5 metra, możliwe jest uzyskanie zezwolenia kategorii II na przejazd takiego pojazdu, jako pojazdu nienormatywnego – przypominają rolnicy.

Jest możliwość dla pojazdu powyżej 3,5 m szerokości

Można też wnioskować o prawo do ruchu po drodze publicznej dla pojazdu powyżej 3,5 metra szerokości. - Trzeba na to mieć zezwolenie kategorii V, które wydają urzędy miast na prawach powiatu lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Uzyskanie tego zezwolenia jest możliwe pod warunkiem spełnienia określonych wymogów i uiszczenia opłaty – uzupełnia samorząd rolniczy, który zaapelował do ministra infrastruktury o zmianę tych przepisów.

- Obecnie użytkowany sprzęt rolniczy jest duży i ciężki, dlatego też należy dostosować przepisy, które uprawnią do przejazdu po drogach publicznych bez ponoszenia przez rolników kar za łamanie przepisów, których wysokość jest bardzo dotkliwa – podkreślają rolnicy.

Przypomnijmy, że mandat za jazdę z hederem z przodu wynosi 5 tys. zł, a jeśli sprawa trafi do sądu, to kara może wynieść nawet 30 tys. zł.

Zmiana przepisów pomogłaby rolnikom

- Czasem nie ma gdzie zdemontować hedera albo nie ma z kim, a rolnik musi przejechać tylko sto metrów z pola na pole – wyjaśnia Dariusz Niciejewski, rolnik z Górnego Gruczna pod Świeciem.

W piśmie do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury zwrócił na to uwagę Wiktor Szumilewicz, prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych: - Wprowadzenie możliwości przejazdu pod warunkiem, że kombajn będzie posiadał odpowiednie oświetlenie ostrzegawcze lub będzie pilotowany przez samochód wyposażony w oświetlenie ostrzegawcze, pozwoli przyspieszyć zbiór plonów, ograniczyć liczbę wypadków i ułatwi pracę rolnikom i operatorom kombajnów – podkreślił.

- Tym bardziej, że żniwa nie trwają cały rok, to raptem dwa - trzy tygodnie – zauważa Dariusz Niciejewski. - W tym krótkim czasie apelujemy o spojrzenie łaskawszym okiem na rolnika, który spędził dzień w kombajnie. Kiedyś to kierowca zjeżdżał z drogi kombajniście, a dziś to on musi ustąpić. A przecież nie jedzie kierowcy na złość, tylko produkuje chleb.

Bardzo duże zagrożenie, zwłaszcza po zmierzchu

Resort infrastruktury odniósł się do wniosku rolników 23 października br.

- Podtrzymujemy wcześniejsze, negatywne stanowisko w tej sprawie – poinformował Rafał Weber, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i zaznaczył, że temat ten był wielokrotnie konsultowany: - Wskazywano, że skutki zdarzeń drogowych z udziałem tego rodzaju pojazdów mogą być bardzo poważne, chociażby ze względu na wystające ostre elementy zespołu tnącego, mogące stanowić bardzo duże zagrożenie dla użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych i rowerzystów.

Resort zwraca też uwagę na szerokość dróg wiejskich. - Najczęściej są to drogi powiatowe i gminne o szerokości pasa ruchu od 2,25 do 3,5 m. Gdy po drodze poruszałby się kombajn zbożowy wraz z hederem o szerokości np. 4,5 m, wykonanie manewru wymijania i wyprzedzania przez inny pojazd byłoby niemożliwe. Dotyczy to nie tylko samochodów ciężarowych i osobowych, ale także czterokołowców i jednośladów – podkreśla Rafał Weber.

Sekretarz stanu dodaje przy tym, że kombajny często przemieszczają się między polami po zmierzchu. - Wtedy rozpoznanie sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona – wyjaśnia Weber. - W ocenie resortu infrastruktury, wprowadzenie do obecnie obowiązujących przepisów rozwiązań umożliwiających rolnikom przemieszczanie się kombajnami zbożowymi z zamontowanym hederem w sposób istotny wpłynie na pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa innych użytkowników dróg publicznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NaM - Podlaskie ligawki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska