Zalecenia powstały po panelu obywatelskim ds. odpadów żywnościowych, organizowanym przez Komisję Europejską 10, 11 i 12 lutego br. w Brukseli.
W 2022 roku na świecie zmarnowało się około 1,3 mld ton żywności, ok. 140 mln w Unii Europejskiej, w Polsce ok. 5 mln ton. Ponad połowa odpadów żywnościowych powstała w domach, najczęściej były to chleb, owoce, warzywa, wędliny i produkty mleczne. W większości za powód wyrzucania jedzenia wskazywano zepsucie pokarmów, przekroczenie daty ważności, ale ¼ odpadów trafiła na śmietnik przez za duże zakupy, albo brak pomysłu na wykorzystanie nadmiaru jedzenia.
Komisja Europejska przyjrzała się unijnym przepisom i po panelu obywatelskim z udziałem 150 osób podjęła 23 zalecenia. Wpisują się one w podjętą przez KE w 2020 r. strategię „od pola do stołu”.
23 zalecenia Komisji Europejskiej:
- Im bliżej rolnika, tym szczęśliwszy konsument: mniej odpadów, więcej zrównoważonego rozwoju
- Publiczne i prywatne wsparcie dla lokalnego rolnictwa w celu ograniczenia marnotrawienia żywności
- Podziel się, nie marnuj!
- Udostępnianie danych i najlepszych praktyk w całej Europie
- Gromadzenie danych w całym łańcuchu dostaw żywności
- Głosy obywateli mają znaczenie
- Świeżo zebrane: Wartość sezonowej żywności
- Unijna sieć wymiany żywności
- Planowane zakupy i redystrybucja
- Restauracje postulują „smacznego bez marnowania”
- Wszystkie odpady mają znaczenie
- Obowiązkowy system raportowania zapewniający przejrzystość w połączeniu z karami i nagrodami
- Unijne prawodawstwo dotyczące niszczenia niesprzedanych produktów spożywczych – podejście polegające na partnerskim uczeniu się we wszystkich państwach członkowskich
- Przejrzystość w sprawie marnotrawienia żywności dla widoczności i działania
- Innowacje w opakowaniach i wykorzystaniu opakowań w razie potrzeby
- Poszerzenie definicji marnotrawienia żywności w celu ratowania niezebranej żywności
- Zachęcanie dorosłych do podejmowania działań w zakresie marnotrawienia żywności jako priorytetu
- Świadomość żywieniowa i zrównoważona żywność w szkołach podstawowych i średnich
- Promuj i wspieraj aplikacje i platformy udostępniania żywności, które łączą konsumentów
- Oszczędzaj żywność, oszczędzaj pieniądze: Europejska kampania przeciwko marnowaniu żywności we współpracy ze sprzedawcami żywności przez cztery weekendy w roku
- „Stop marnotrawstwu żywności”: Tydzień świadomości marnowania żywności w szkole
- Zapewnienie konsumentom narzędzi do bycia świadomymi i niezależnymi w zakresie ich wpływu na marnowanie żywności oraz zrozumienia, jak przetwarzać, konserwować i ponownie używać produktu przed i po upływie daty ważności produktu
- Wdrażanie ujednoliconych praktyk na poziomie detalicznym w przypadku promocji dla konsumentów produktów o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia
