Uważaj! Sprzedawcy kroją nas na wyprzedażach

(maw)Zaktualizowano 
Obiecywana duża obniżka jest czasami handlową sztuczką. Nie dajmy się nabrać!
Obiecywana duża obniżka jest czasami handlową sztuczką. Nie dajmy się nabrać! Jarosław Pruss
Sztuczne zawyżanie ceny, gratisy, które wcale nie są darmowe, inna cena na sklepowej półce, a inna przy kasie - to tylko niektóre sztuczki stosowane przez sprzedawców. A my w gorączce zakupów dajemy się na nie nabrać.

Pani Magdalena z Bydgoszczy w jednej z "sieciówek" upatrzyła sobie bluzkę. Kosztowała 89 zł. - Nie byłam do końca przekonana, więc stwierdzałam, że poczekam na wyprzedaże. Jakież było moje zdziwienie, gdy kilka dni temu na metce bluzki zobaczyłam przekreśloną cenę 159 złotych, a obok naklejoną metkę 89 złotych. Przecież to nieprawda! Ta bluzka nigdy nie kosztowała 159 złotych. Gdybym wcześniej sobie nie upatrzyła tej bluzki i nie sprawdzała jej ceny, to pewnie bym się dała nabrać - opowiada bydgoszczanka.

W sidła handlowców wpadła Marta Romaszewska z Grudziądza. - Byłam bardzo dumna, gdy w weekend na wyprzedaży upolowałam śliczny sweterek. Był kilkakrotnie przeceniany. Ostatecznie kupiłam go za 49 złotych po rzekomej przecenie o 70 procent. Szybko sobie przeliczyłam, że wyjściowa cena powinna wynieść ponad 150 złotych. Gdy w domu zaczęłam odklejać kolejne metki okazało się, że najwyższą ceną było 69 złotych. Tak więc zaoszczędziłam tylko 20 złotych. Jak można tak oszukiwać klientów? - pyta rerotycznie.

Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego i Ochrony Konsumentów w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, zaznacza, że takie praktyki handlowców są zgodne z prawem. - Nie ma żadnych przeciwwskazań prawnych, by sprzedawca na dzień czy dwa przed wyprzedażą podwyższył cenę towaru, a potem ją obniżył. Klient sam decyduje, czy chce kupić dany produkt w tej cenie, czy nie - mówi Luiza Chmielewska.

Często zdarza się również, że na wystawach sklepowych handlowcy kuszą napisami np. "Wszystko tańsze o 70 procent" albo "Wszystko od 50 zł". - Do naszej delegatury we Włocławku zgłosiła się pani, która chciała kupić obrączki. Na wystawie był napis: "Obrączki od 600 złotych". Tymczasem te, które ta pani wybrała, były droższe. Upierała się, że powinny one kosztować 600 złotych. Nie miała racji. Sprzedawca nie złamał prawa podając na wystawie sklepowej dolną granicę ceny. W sklepie przy każdym modelu obrączek była karteczka z informacją, ile one kosztują - mówi Luiza Chmielewska.

Przeczytaj także: Wyprzedaże Bydgoszcz. Sklepy twierdzą, że trwają, ale prawdziwych hitów cenowych brak!

Z kolei Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, radzi, by wybierając się na wyprzedaże porównywać oferty różnych sklepów. Zastanówmy się, czy rzecz, którą wkładamy do koszyka, jest nam potrzebna. Warto krytycznie oceniać ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie wszystkie są dla nas okazją. - Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny - podkreśla Małgorzata Cieloch.

Dlaczego tracimy głowę na wyprzedażach?Maria Szuster, psycholog z Ośrodka Edukacji i Psychoterapii "Ego" w Bydgoszczy, mówi, że z punktu widzenia psychologicznego wyprzedaże bazują na mechanizmie rywalizacji o niedostępne dobra. - Musimy się spieszyć, więc nie mamy czasu, aby pomyśleć. Z drugiej strony odzywa się w nas żyłka zdobywców, by zdobyć coś, czego za chwilę nie będzie. Do tego dochodzi współzawodnictwo z tłumami innych zainteresowanych klientów. Jedyną radą jest dać sobie czas na zastanowienie, czy faktycznie danej rzeczy potrzebujemy i czy proponowana cena odpowiada jej wartości - podsumowuje Maria Szuster

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

wyśrubowana cena ,a potem obniżka (upust) wliczona w pierwotną cenę ,a kto łapie się na to lemingi i im podobni by być trędy.!

k
k

Nie wiedzę najmniejszego sensu w publikowaniu tekstów opisujących oczywistą oczywistość. Co tak cię to dziennikarzu zaskoczyło? Wczoraj się urodziłeś czy jak?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3