Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wraca nadzieja na trasę S10. Rozpisano przetarg

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Na krótkich odcinkach w pobliżu Bydgoszczy i Torunia (na ich południowych obwodnicach) droga krajowa nr 10 ma już rangę ekspresowej
Na krótkich odcinkach w pobliżu Bydgoszczy i Torunia (na ich południowych obwodnicach) droga krajowa nr 10 ma już rangę ekspresowej Marek Weckwerth
W Bydgoszczy ogłoszono przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) drogi ekspresowej S10.

Przetarg ogłosił dziś bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, powtarzając niejako procedurę unieważnioną na początku tego roku. Przyczyną unieważnienia pierwszego przetargu był brak pieniędzy - GDDKiA zarezerwowała wtedy 1 mln 50 tys. zł, zaś najniższą zaproponowaną przez oferentów kwotą były 2 miliony (najwyższa to 6 mln zł).

Droga S10. Trasa między Bydgoszczą a Toruniem pochłonie 2 miliardy złotych

- Teraz na dokumentację zarezerwowano wystarczającą kwotę. To kilka milionów złotych - ujawnia bydgoski poseł Piotr Król (PiS), członek Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Najkorzystniejszy wariant

- Ogłoszony na nowo przetarg ma wyłonić wykonawcę studium, które da odpowiedź na pytanie jaki wariant trasy będzie najkorzystniejszy pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym - wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Wcześniej wykonano tzw. studium korytarzowe, które jest elementem wyjściowym do opracowania STEŚ.
Kolejnym etapem inwestycji będzie rozpisanie przetargu na wykonanie planów technicznych drogi i samą budowę (tzw. system "Projektuj i Buduj!".).

Specjaliści mają opracować koncepcję trasy ekspresowej w podstawowym wariancie - między dwoma największymi miastami regionu Bydgoszczą a Toruniem (ok. 50 km). W nieokreślonej przyszłości do rangi ekspresowej ma być podniesiona cała droga krajowa nr 10 przecinająca województwo kujawsko-pomorskie równoleżnikowo, a nawet łącząca Warszawę ze Szczecinem.

Najpierw S5

Zanim ruszą prace na S10, a to jeszcze długa perspektywa, najpierw rozpoczną się na S5. Wykonawcy poszczególnych odcinków tej trasy składają już wnioski do wojewody o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

S5 na razie w folderze i na deskach kreślarskich

- Przetarg na budowę tej drogi został rozstrzygnięty w ubiegłym roku. W ostatnich miesiącach projektowane były szczegółowe rozwiązania techniczne - informuje Tomasz Okoński.

Wydanie przez wojewodę zezwolenia zatwierdzą podziały geodezyjne nieruchomości, pozwolą je przejąć pod inwestycję oraz rozpocząć prace budowlane. S5 połączy do 2019 roku Pomorze z Dolnym Śląskiem. Będzie spinać cztery aglomeracje: Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. Kujawsko-pomorski odcinek będzie miał 130 km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska