Zebra zebrze nierówna. Uważaj na tej na drodze rowerowej, bo zmieniły się przepisy!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Taka zebra bez znaku pionowego D- 6 nie jest przejściem dla pieszych. Pierwszeństwo w tym miejscu mają rowerzyści.
Taka zebra bez znaku pionowego D- 6 nie jest przejściem dla pieszych. Pierwszeństwo w tym miejscu mają rowerzyści. Marek Weckwerth
Przez drogę dla rowerów przechodzimy jak przez jezdnię lub torowisko tramwajowe, chodnik stał się drogą dla pieszych… Takie zmiany w nazewnictwie i sposobie poruszania się przyniosło rozporządzenie ws. przepisów techniczno-budowlanych dróg publicznych.

Zmiany przygotowane przez ministra infrastruktury weszły w życie 21 września, ale mało kto o nich słyszał i niewiele osób się tym przejmuje. A jednak na tej niewiedzy można się boleśnie „przejechać”.

Pasy bez znaków to nie przejścia

Przykład pierwszy z brzegu: na ścieżce rowerowej (wg oficjalnej nomenklatury na drodze rowerowej), zwłaszcza w miejscach przeplatania się z chodnikiem (teraz tak naprawdę z drogą dla pieszych) wymalowano białe pasy (zebry), ale nie ustawiono pionowych znaków informacyjnych D-6. Na drogach rowerowych standardem są zarówno wspomniane pasy, jak i brak znaku.
Ścieżką jedzie rowerzysta, na pasach drogę przecina mu pieszy… Kto ma pierwszeństwo, kto byłby winny, gdyby doszło do wypadku?

- Takie pasy nie mogą być uznawane za pełnoprawne przejścia dla pieszych, a nawet za przejścia sugerowane. W myśl prawa w ogóle nie stanowiąc przejść – wyjaśnia nadkom. Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. - Zastanawiam się czym sugerowali się zarządcy dróg malując je na drodze dla rowerów? Na takiej zebrze, przed którą nie ustawiono znaku pionowego D-6, bezwzględne pierwszeństwo mają rowerzyści. Piesi muszą im ustąpić. Mogę tylko poradzić pieszym, aby przekraczając drogę dla rowerów, upewnili się, że mogą to zrobić, że są bezpieczni.

Zasady jak na jezdni

Od 21 września tego roku przy przekraczaniu drogi dla rowerów pieszych obowiązują takie same zasady, jak przy przekraczaniu jezdni – przestrzega Ministerstwo Infrastruktury. Oznacza to, że pieszy wchodzący na drogę dla rowerów albo przechodzący przez nią, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

To też może Cię zainteresować

Przechodzenie przez drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m.

Dotąd przepisy nie regulowały tych zasad, co było powodem wielu konfliktów pomiędzy pieszymi a kierującymi rowerami, hulajnogami elektrycznymi czy urządzeniami transportu osobistego.

Ministerstwo potwierdza to, co wcześniej mówił nadkomisarz Jakubas: miejsce przekraczania drogi dla rowerów wyznaczone tylko za pomocą znaku poziomego P-10 (zebra), a często tak jest, nie stanowi ani przejścia dla pieszych (niezbędne jest umieszczenie znaku pionowego D-6), ani przejścia sugerowanego, na którym nie stosuje się żadnych znaków drogowych.

Chodnik to droga dla pieszych

W myśl rozporządzenia ministra infrastruktury chodnik (tak nazywany był dotąd) staje się drogą dla pieszych, ale dla użytkowników nic się nie zmienia.

Przepisy o ruchu drogowym używały zamiennie pojęć „chodnik” i „droga dla pieszych”, przy czym dopuszczały zatrzymanie lub postój pojazdu tylko na chodniku. Faktyczne rozróżnienie chodnika i drogi dla pieszych w terenie było trudne – ten pierwszy nie wymagał oznakowania, a droga dla pieszych musiała być oznaczona znakiem C-16.

Najważniejsze jest to, że droga publiczna powinna być projektowana i budowana w taki sposób, aby każdy uczestnik ruchu mógł z niej korzystać niezbędnym korytarzem ruchu bezpiecznie i komfortowo. Skoro na jezdni nie umieszcza się latarni drogowych, to dlaczego takie sytuacje zdarzają się na chodnikach? Dla osób z dysfunkcjami wzorku takie obiekty stanowią realne zagrożenie. Dlatego od 21 września chodnik powinien stanowić bezpieczne miejsce dla pieszych.

To też może Cię zainteresować

Na budowanych lub przebudowywanych drogach nowe przepisy techniczno-budowlane nakazują projektować drogę dla pieszych tak, aby składała się z chodnika, który służy do ruchu pieszych oraz ewentualnie z pasa obsługującego lub technicznego, w którym można umieszczać np. ławki czy parkować auta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

361,00 zł259,00 zł-28%
miejsce #2

Hankook

Hankook Wi-Cept Rs3 W462 195/65R15 91T

304,00 zł233,00 zł-23%
miejsce #3

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

831,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

296,00 zł273,23 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie