https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"One przecież rosną różne". Tak dzieje się, że warzywa i owoce w sklepach wyglądają identycznie!

Agnieszka Domka-Rybka
O tym, że warzywa i owoce mają standardowe kształty decydują m.in. sami klienci. Częściej wybierają bowiem produkty symetryczne i regularne niż niestandardowe.
O tym, że warzywa i owoce mają standardowe kształty decydują m.in. sami klienci. Częściej wybierają bowiem produkty symetryczne i regularne niż niestandardowe. Agnieszka Domka-Rybka
- Zawsze, gdy jestem w sklepie zastanawiam się, jak to możliwe, że owoce i warzywa mają identyczne kształty i rozmiary. Mam ogród i u mnie takie równe nie rosną - dziwi się bydgoszczanka.

Spis treści

Okazuje się, że ta sprawa zainteresowała nie tylko panią Beatę z Bydgoszczy.

"Jabłka to chyba mierzą linijką" - opinie klientów

Czasami dyskutują o tym również w internecie.

  • „Jabłka to chyba mierzą teraz linijką. Ciekawe, co dzieje się z tymi, które urosły inaczej, lądują na śmietniku?” - komentuje „Janek”.
  • Pani Ewa: „Kupiłam kilka śliwek, skusiły mnie wyglądem. Wyglądały apetycznie i były identyczne, jakby ktoś je wcześniej skserował. Niestety, okazały się kwaśne i niesmaczne. Sztucznie napompowane, żeby się dobrze prezentowały”.
  • Pani Edyta: „No, żeby wszystkie marchewki były takie same? A u mnie na działce każda jest inna!”

Postanowiliśmy zapytać sieci handlowe, skąd biorą się równe owoce i warzywa.

Tak sklepy tłumaczą dlaczego warzywa i owoce są równe

- Świeże warzywa i owoce muszą spełniać wiele norm jakości, a ich podobne kształty mogą wynikać z kilku powodów - wyjaśnia Łukasz Żmudziński, starszy menedżer sprzedaży ds. jakości produktów świeżych w sieci Biedronka. - Już na etapie uprawy rolnicy często wybierają odmiany roślin, które mają tendencję do produkcji owoców i warzyw o jednolitych kształtach i rozmiarach. Taka decyzja podejmowana jest ze względu m.in. na potrzebę ułatwienia dalszego procesu pakowania, transportu, a następnie sprzedaży. Ponadto nowoczesne metody upraw mogą prowadzić do bardziej jednolitych plonów.

Łukasz Żmudziński mówi, że kolejnym elementem, który może mieć wpływ na występowanie na półkach sklepowych bardziej jednolitych produktów świeżych jest ich selekcja podczas procesu pakowania: - Na etapie sortowania bardzo często warzywa i owoce o nietypowych kształtach są odrzucane przez producentów i dostawców. Te, które trafiają na półki sklepowe spełniają określone standardy wielkości, a także kształtu i jest to kwestia regulowana prawnie oraz umowami handlowymi. Wpływ na dobór produktów świeżych o standardowych kształtach mają również sami klienci. Konsumenci często postrzegają symetryczne, regularne produkty jako świeższe i lepszej jakości, co wpływa na ich decyzje zakupowe.

- Każde warzywo i owoc posiada swoją specyfikację jakościową, którą ustalamy, biorąc pod uwagę wielkość, długość, wagę czy średnicę artykułu - mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik prasowy sieci Lidl. - Oferowane warzywa i owoce spełniają te normy – ich parametry znajdują się między minimum a maksimum naszych wymogów.

- Nasza sieć ma ustalone standardy dotyczące kalibracji warzyw i owoców - odpowiada biuro prasowe Kauflandu. - Owoce i warzywa, które trafiają do naszych sklepów, poddawane są pomiarom na specjalnych maszynach zaraz po zbiorach. Może się zdarzyć, że różnice między poszczególnymi owocami i warzywami są tak niewielkie, że aż niezauważalne.

Krzywe marchewki, za duże jabłka, "opalone" pomidory marnują się? Nie!

Rzadsze występowanie niejednorodnych warzyw i owoców nie oznacza jednak, że są one wyrzucane i marnowane.

W Biedronce trafiają m.in. do przetwórni lub na rynek produktów ekologicznych, gdzie kształt nie ma znaczenia. W sklepach można znaleźć świeże zupy, gdzie do produkcji używane są warzywa, które ze względu na nieregularny kształt lub wielkość nie trafiły do regularnej sprzedaży: „Wspieramy polskich producentów warzyw i owoców, których plony zostały dotknięte kataklizmem, jak np. ulewnymi deszczami czy gradobiciami. W 2023 roku sieć zakupiła łącznie 200 ton nieperfekcyjnych marchewek, które znalazły się na salach sprzedaży w sklepach”.

W Kauflandzie słyszymy, że w 2021 roku wprowadził do sprzedaży linię Naturalsi, która obejmuje niedoskonałe owoce i warzywa, „ale nadal tak samo smaczne i bogate w składniki odżywcze jak ich idealne odpowiedniki”.

Natomiast w sklepach Lidla pojawiły się ostatnio niedoskonałe arbuzy, które ucierpiały podczas lipcowych gradobić w jednym z podwarszawskich gospodarstw sadowniczych. Natomiast wcześniej oferował np. „krzywe” marchewki oraz buraki, nieperfekcyjne papryki, „opalone” pomidory i „za duże” jabłka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska