Słaba odporności i gorszy wzrok? To mogą być objawy niedoboru witaminy E. Sprawdź, jakie symptomy wskazują na zbyt niski poziom tokoferolu

Monika Góralska
Monika Góralska
Masz problemy ze wzrokiem, pamięcią lub koncentracją? To może oznaczać niedobór witaminy E. Sprawdź, jak go rozpoznać. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Masz problemy ze wzrokiem, pamięcią lub koncentracją? To może oznaczać niedobór witaminy E. Sprawdź, jak go rozpoznać. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. racorn/123rf.com
Udostępnij:
Witamina E nazywana jest witaminą życia i młodości, ponieważ opóźnia procesy starzenia się organizmu i wspiera płodność. Pozytywnie wpływa również na pracę serca i mięśni, wzmacnia wzrok i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia. Niedobory witaminy E mogą dawać nietypowe objawy, które łatwo zbagatelizować. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak rozpoznać zbyt niski poziom tokoferolu w organizmie.

Spis treści

Objawy niedoboru witaminy E - na co zwrócić uwagę?

Witamina E nazywana jest witaminą życia i młodości, ponieważ jest silnym antyoksydantem, który likwidując wolne rodniki, opóźnia procesy starzenia się organizmu. Wspiera ona również płodność oraz pracę serca i mięśni. Niedobory witaminy E rozwijają się latami i mogą doprowadzić do rozwoju chorób serca, miażdżycy i nowotworów.

Te objawy mogą świadczyć o niedoborze witaminy E!

Jakie funkcje w organizmie pełni witamina E?

Witamina E, czyli tokoferol (gr. tokos - urodzić, pherein - nieść) jest uznawana za witaminę płodności i młodości. Jest ona rozpuszczalna w tłuszczach, a więc do jej prawidłowego wchłaniania potrzebne są również zdrowe tłuszcze, czyli wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Najważniejsze funkcje witaminy E to:

  • działanie antyoksydacyjne – chroni komórki przed działaniem wolnych rodników, a więc przed nadmiernym stresem oksydacyjnym,
  • ochrona przed rozwojem miażdżycy – zapobiega utlenianiu tzw. złego cholesterolu (LDL),
  • wzmacnianie odporności,
  • działanie przeciwzapalne,
  • opóźnianie procesów starzenia się,
  • wspieranie płodności,
  • działanie przeciwzakrzepowe,
  • wspieranie układu sercowo-naczyniowego,
  • uelastycznianie naczyń krwionośnych.

Niedobór witaminy E jest rzadki i grozi głównie osobom na diecie niskotłuszczowej, przy zaburzeniach wchłaniania i metabolizowania tłuszczów, a także osobom starszym i wcześniakom, czyli niemowlętom z niską masą urodzeniową (poniżej 1500 g).

W niektórych przypadkach niedobór witaminy E wynika z rzadkiej choroby genetycznej znanej jako ataksja. Ten stan ma podłoże neurologiczne i wpływa na kontrolę i koordynację mięśni, a rozwija się u dzieci w wieku 5-15 lat.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E

Zapotrzebowanie na witaminę E najbardziej zwiększa się u kobiet w okresie ciąży i karmienia piersią. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E waha się od 4-10 mg u dzieci do 8-11 mg u dorosłych.

Według Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego zalecane dzienne spożycie witaminy E w diecie wynosi:

  • mężczyźni – 10 mg,
  • kobiety – 8 mg,
  • kobiety w ciąży – 10 mg,
  • kobiety w okresie laktacji – 11 mg,
  • niemowlęta do 6. miesiąca – 4 mg,
  • dzieci od 7. miesiąca do 11. miesiąca – 5 mg,
  • dzieci od 1. do 6. roku życia – 6 mg,
  • dzieci od 7. do 9. roku życia – 7 mg,
  • chłopcy od 10. do 18. roku życia – 10 mg,
  • dziewczęta od 10. do 18. roku życia – 8 mg.

Gdy osoba dorosła ma we krwi mniej niż 4 mg/l witaminy E, zwykle wymaga suplementacji.

Źródła witaminy E w żywności

Witaminę E najlepiej jest uzupełniać w naturalny sposób za pomocą produktów spożywczych. Nie należy sięgać po suplementy diety zawierające syntetyczną witaminę E w postaci alfa-tokoferolu bez konsultacji z lekarzem, który najpierw zleci badania krwi i na tej podstawie zaleci odpowiednie dawkowanie. Przedawkowanie witaminy E może bowiem powodować nadmierne krwawienia, bóle mięśni, biegunkę i wymioty.

Wśród produktów spożywczych najwięcej witaminy E zawierają:

  • orzechy i nasiona, takie jak orzeszki ziemne, migdały, nasiona słonecznika,
  • oleje roślinne, zwłaszcza z oliwek i słonecznikowy,
  • warzywa liściaste,
  • produkty pełnoziarniste, wzbogacane płatki zbożowe,
  • jajka,
  • owoce: kiwi, mango, morwa, maliny, czarna porzeczka.

Witamina E jest bardzo wrażliwa na zbyt wysokie i niskie temperatury, a także dostęp światła i tlenu. Narażenie produktów z jej zawartością (a także większości innych witamin) na działanie tych czynników powoduje rozkład witaminy E i pozbawia je tego składnika.

Sprawdź, jakie objawy wskazują na niedobór witaminy E!

Niedobory magnezu są obecnie powszechne, ponieważ ich główne przyczyny to nieodpowiednia dieta i przewlekły stres. Sprawdź, jakie dolegliwości wskazują na niedobory magnezu. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Jesteś nerwowy? Możesz mieć niedobór tego elektrolitu. Spraw...

Źródło: Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego

Bądź zawsze w formie

miejsce #1

Orifarm

Vitrum D3 120 kapsułek.

35,58 zł9,70 zł-73%
miejsce #2

Oleofarm

D-Vitum forte 2000 j.m. 120 kaps.

49,69 zł19,88 zł-60%
miejsce #3

Nutropharma

Nutropharma Miovelia Pro 30Kaps. + 30 Saszetek

129,70 zł111,49 zł-14%
Materiały promocyjne partnera
Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Duże śniadanie nie pomaga schudnąć

Materiał oryginalny: Słaba odporności i gorszy wzrok? To mogą być objawy niedoboru witaminy E. Sprawdź, jakie symptomy wskazują na zbyt niski poziom tokoferolu - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie