Dieta poprawiająca odporność. Co jeść, by wzmocnić organizm - radzi ekspert

Paula GoszczyńskaZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (3 zdjęcia)
O odporność możesz powalczyć naturalnie! Które składniki sprawdzą się najlepiej - podpowiada Kamila Sobaś, ekspert od spraw żywienia.

Co korzystnie wpływa na nasz układ odpornościowy?

Na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego wpływ ma wiele czynników środowiskowych, ale jednym z najważniejszych jest odpowiedni sposób żywienia. Odpowiednio zbilansowana dieta pomaga wzmacniać procesy odpornościowe, zmniejszając tym samym częstość występowania infekcji. Znaczenie ma odpowiedni tryb żywienia. Posiłki powinny być nie tylko zbilansowane, ale także regularnie rozłożone w ciągu dnia. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, przy czym śniadanie, obiad i kolacja powinny być nieco większe od drugiego śniadania i podwieczorku. Regularne i stałe porcje energii pozwalają organizmowi sprawnie funkcjonować, a witaminy i składniki mineralne dostarczane z każdym posiłkiem wzmacniają układ odpornościowy, przez co rzadziej chorujemy lub łagodniej przechodzimy wszelkie infekcje. Zbyt długie przerwy między posiłkami oraz przejadanie się zdecydowanie obniżają kondycję układu immunologicznego.

Które witaminy są nam potrzebne?

Dla układu immunologicznego szczególnie ważne są witaminy: A, C, E i D. Zacznijmy od witaminy C, która w dużym stężeniu występuje w leukocytach, gdzie jest szybko zużywana w czasie infekcji. Chroni ona tkanki przed uszkodzeniem, działając antyoksydacyjnie. Poza tym witamina C wykazuje działanie immunostymulacyjne. W związku z tym, że podczas infekcji jest ona szybko zużywana, zaleca się, aby w okresie jesienno-zimowym zwiększyć jej podaż poprzez spożywanie większej ilości warzyw i owoców. Kolejną ważną witaminą jest witamina A. Jej niedobór z kolei powoduje zaburzenia funkcji układu odpornościowego, co prowadzi do zwiększenia zachorowalności na choroby zakaźne oraz wzrost śmiertelności. Bardzo dużą zdolność do ochrony układu immunologicznego przed wolnymi rodnikami wykazują karotenoidy, zwłaszcza - karoten, który jest prowitaminą witaminy A. Zarówno witamina A, jak i karoten są łatwo dostępne w normalnej diecie. Występują w produktach pochodzenia roślinnego. Najważniejszą funkcją w ochronie organizmu jest działanie antyoksydacyjne. Tutaj przydaje się witamina E, która jest naturalnym, bardzo silnym przeciwutleniaczem i zwalcza tym samym wolne rodniki. Teraz przechodzimy do witaminy D, która pobudza do pracy limfocyty T, odpowiedzialne za walkę z bakteriami i wirusami, na przykład grypy. Witamina D zmniejsza również ryzyko chorób związanych z nieprawidłową pracą układu odpornościowego, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów czy atopowe zapalenie skóry. W celu pobudzenia organizmu do produkcji witaminy D konieczna jest codzienna, co najmniej 15-minutowa dawka słońca. Pewną jej ilość możemy dostarczyć też z jedzeniem.

Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]...

A co z pozostałymi składnikami?

Ze składników mineralnych należy podkreślić znaczenie selenu, cynku i żelaza. Odpowiedni poziom cynku warunkuje prawidłową odpowiedź immunologiczną oraz zmniejsza ryzyko zapadalności na infekcje. Głównym źródłem cynku są produkty zbożowe, a także mięso i jego przetwory. Żelazo z kolei wchodzi w skład enzymów koniecznych do procesów utleniania i właściwego funkcjonowania komórek układu immunologicznego. Źródłem łatwo przyswajalnego żelaza jest mięso i jego przetwory, jaja, ryby, mleko i przetwory mleczne. Nasiona roślin strączkowych, natka pietruszki, ryż, zielony groszek, buraki czerwone i produkty zbożowe również zawierają dużo tego pierwiastka, ale jest on tam mniej przyswajalny. Można to jednak zmienić, jedząc jednocześnie z nimi warzywa i owoce bogate w witaminę C (porzeczki, maliny, papryka, pomidory, kiszonki). Jeżeli chodzi o selen, jego niedobór może powodować wiele zmian w funkcjonowaniu odporności.

Uważa Pani, że powinniśmy również zadbać o probiotyki i prebiotyki?

Oczywiście. Prawidłowa mikroflora jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Korzystne działanie probiotyków i prebiotyków polega na ograniczaniu niepożądanych drobnoustrojów. Bardzo dobrym źródłem bakterii probiotycznych w diecie są na przykład mleczne napoje fermentowane, takie jak: kefir, jogurt czy mleko acidofilne (pasteryzowany napój mleczny z mleka ukwaszonego zakwasem czystych kultur bakterii), ale również kiszonki. Przy odpowiednim spożyciu probiotyków należy pamiętać o prebiotykach. Wspomagają one rozwój i aktywność korzystnych bakterii jelitowych. Znajdują się głównie w nasionach roślin strączkowych.

Co działa niekorzystnie?

Należy wystrzegać się produktów wysoko przetworzonych, fast-foodów, niskiej jakości margaryn, ciastek, a także wszystkich potraw, które zawierają w swoim składzie tłuszcze typu trans. Jednak największym wrogiem odporności i zdrowia jest cukier. Jego nadmierne spożycie spowalnia odpowiedź immunologiczną. Osoby uzależnione od słodyczy i cukru częściej i dłużej chorują, cierpią też z powodu wahań poziomu cukru we krwi, częstego przemęczenia i bólów głowy.

Materiał oryginalny: Dieta poprawiająca odporność. Co jeść, by wzmocnić organizm - radzi ekspert - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mati

Aby zwiększyć odporność swojego organizmu, wdrożyłem do swojej diety picie soków. Piję soki przed posiłkiem wg. porad www.terapiasokami.pl/rak-leczenie. Soki wyciskam w wyciskarce wolnoobrotowej aby zachować cenne witaminy i enzymy. Potwierdzam pozytywne działanie takich soków. Mam dobre zdrowie i młody wygląd oraz dużo energii. Naturalne witaminy to jest to.

P
Patka

Słuchajcie, mam mega problem z gardłem. Co na szybko mogę kupić rano w aptece? Polecicie jakieś dobre tabletki do ssania? 

K
Koniki

Zobacz sobie jeszcze zioła, ja sprawdziłam ich skuteczność na własnej skórze. Polecam bylicę roczną zarzywam ją w preparacie uwemba i skuteczność jest 100 procent, badania bardzo mi sie poprawiły

 

G
Gość

jest taka dobra firma z  suplementami ; nsp polska . Cała produkcja jest robiona w USA - są na giełdzie NASDAQ .

A jesli chodzi o jakość - maja też polskie świadectwa z GIS

M
Meggi

Ja stosowałam herbaya  z kurkumą. Dobrze się wchłania i skutecznie buduje odporność. Nie miałam probiotyków i nie stosowała niczego innego, a mimo to dużo lepiej się czuję. 

A
AnnaNatalia

A to ciekawe:), widzę że kolejna osoba wspomina o probiotykach w kontekscie odpornosci!! W takim razie moze cos w tym jest!

N
NataliaNatalia

Co jesc na wzmocnienie odporności - zapewne jest tyle rad co rodzin. Każdy ma po prostu jakąś swoją wypróbowaną, wypraktykowaną metodę. Moja rada jest raczej co pic aby wzmocnic odpornosc - A pic probiotyki w płynie. Nie pamiętam już gdzie ale było takie reklamowe hasło że odporność bierze się z brzucha. Coś w tym jest bo uściślając z jelit, a właściwie to dobry stan flory jelitowe ma tu zasadnicze znaczenie. Gdyż, dobry stan naszej flory jelitowej ma pozytywny wpływ na układ immunologiczny/odpornościowy, wspomagając organizm między innymi w obronie przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami !!!! Dlatego właśnie tak jak wspomniałam pije probiotyki aby dbać o tę florę jelitową - a probiotyki najlepiej te w formie płynnej np. od JOY DAY. PROBIOTYKI - To moja sprawdzona i pewna metoda NA WZMOCNIENIE ODPORNOSCI!

 
G
Gość

Co jesc na wzmocnienie odporności - zapewne jest tyle rad co rodzin. Każdy ma po prostu jakąś swoją wypróbowaną, wypraktykowaną metodę. Moja rada jest raczej co pic aby wzmocnic odpornosc - A pic probiotyki w płynie. Nie pamiętam już gdzie ale było takie reklamowe hasło że odporność bierze się z brzucha. Coś w tym jest bo uściślając z jelit, a właściwie to dobry stan flory jelitowe ma tu zasadnicze znaczenie. Gdyż, dobry stan naszej flory jelitowej ma pozytywny wpływ na układ immunologiczny/odpornościowy, wspomagając organizm między innymi w obronie przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami !!!! Dlatego właśnie tak jak wspomniałam pije probiotyki aby dbać o tę florę jelitową - a probiotyki najlepiej te w formie płynnej np. od JOY DAY. PROBIOTYKI - To moja sprawdzona i pewna metoda NA WZMOCNIENIE ODPORNOSCI!

 
u
ula

Trzeba czosnkiem się wspomagać, bo to najlepszy środek na wzmocnienie organizmu. A jak komuś zapach nie odpowiada, to można brać w kapsułkach herbaya ekstrakt z czosnku - nie pachnie, a wspiera odporność

r
rychu

.....,

t
tresa

Probiotyki jak najbardziej bo one też przyczyniają się do poprawy odporności bo odporność siedzi w jelitach :) Sobie i dziecku podaję już od jakiegoś miesiąca flostrum plus, na razie choroby nas omijają a wokół na prawdę sporo chorych osób tak samo w szkole.

 
M
Meggy

Active flora baby podawałam przy zatruciu pokarmowym i dużo wody. Tak nam lekarka podpowiedziała.

z
zyga

:P

m
millilka

Nam lekarz polecił dawać dzieciom probiotyki, teraz daję active flora baby, oprócz tego że wiem że dobry na odporność to też uregulował jelita bo córcia miała trochę problemów z brzuszkiem

a
alucha

od paru miesięcy codziennie biorę 2 kapsułki omega marine forte, nie lubię smaku tranu i żadnego nie dawałem rady pić, kapsułki dla mnie wygodniejsze i mają więcej kwasów omega w tych 2 niż w łyżce tranu

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3