Zobacz wideo: Bez maseczek na świeżym powietrzu? Są nowe informacje.
Do lekarza tylko z dokumentem potwierdzającym szczepienie?
W maju w mediach społecznościowych pojawiła się informacja dotycząca lekarza pracującego w jednej z włocławskich przychodni działających w ramach NFZ. Kardiolog – podczas kolejnej teleporady - miał przekazać pacjentce, która chciała przyjść na bezpośrednią wizytę, że będzie to możliwe dopiero wtedy, gdy przyjmie dwie dawki szczepionki przeciwko koronawirusowi. W mediach społecznościowych zaistniałą sytuację opisała córka 72-letniej pacjentki. Z jej relacji wynika także, że na wizytę prywatną u tego samego lekarza nie było potrzebne udokumentowanie zaszczepienia.
Jak lekarz z Włocławka wyjaśnia sytuację?
W sprawie zaistniałej sytuacji skontaktowaliśmy się z kujawsko-pomorskim oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia, który podjął działania i poprosił lekarza z Włocławka o pilne wyjaśnienia.
- Pan doktor przesłał do nas pisemne oświadczenie, w którym informuje, iż sugestia wykonania szczepienia była podyktowana troską o zdrowie seniorki i zachęceniem do zaszczepienia się przeciwko koronawirusowi, nie było jego intencją uzależnienie wizyty od szczepienia. Za naszym pośrednictwem bardzo przeprasza Pacjentkę i Córkę Pacjentki za zaistniałą sytuację. Otrzymaliśmy również informację, iż nastąpiły zmiany organizacyjne pracy i przyjęć chorych, które zwiększą dostępność pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej. Monitorujemy pracę placówki, pozostajemy w bieżącym kontakcie
– przekazała nam Barbara Nawrocka, rzecznik prasowy kujawsko-pomorskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Lekarz nie może uzależniać wizyty od zaszczepienia przeciwko koronawirusowi
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że lekarz nie może uzależniać osobistej wizyty pacjenta w poradni od faktu zaszczepienia przeciwko COVID-19.
- Decyzja o rodzaju wizyty powinna być uzależniona od stanu zdrowia pacjenta. W poradniach specjalistycznych teleporady mogą być realizowane wyłącznie w przypadku pacjentów, którzy są już pod opieką placówki i kontynuują leczenie w konkretnej poradni, u lekarza specjalisty
– informuje Barbara Nawrocka, rzecznik prasowy kujawsko-pomorskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dodaje też, że od 1 lipca 2020 roku wszystkie placówki mające umowę z NFZ otrzymają dodatkowo 3 procent wartości każdej faktury przekazanej do Funduszu. Z tych środków mogą finansować między innymi:
- środki ochrony osobistej dla pacjentów,
- środki ochrony osobistej dla personelu medycznego,
- przygotowanie gabinetów i pomieszczeń szpitalnych do wizyt pacjentów w reżimie sanitarnym.
Warto dodać, że w przypadku napotkania problemów związanych np. z udzielaniem świadczeń, pacjenci mogą skontaktować się wojewódzkim oddziałem NFZ w Bydgoszczy, albo z całodobową bezpłatną infolinią.
- W razie jakichkolwiek kłopotów prosimy pacjentów o kontakt z OW NFZ, z sekcją skarg: [email protected] lub telefonicznie 52 325 29 59, 325 27 13. Można również zgłosić problem poprzez bezpłatną, czynną całodobowo, 7 dni w tygodniu – Telefoniczną Informację Pacjenta 800 190 590
– dodaje Barbara Nawrocka.
